GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

maandag 30 september 2013

Albert II…de serie



Wat hebben we geleerd vandaag, zou ene Piet SOS vragen. Tja, wat heb ik geleerd van deze aflevering? Weinig of niets. Dat de kinderen van Paola & Albert met kerstdag en nieuwjaar alleen zaten en moesten feesten met een lakei. Of het waar is, is een andere zaak hé? ’t Zou kunnen, denk ik dan…
Voor de rest kregen we eerst Laurent die met z’n Claire in bed lag. Vijf minuten later was het de beurt aan Flupke met z’n Mathilde, die nog aan het nagenieten was van z’n voortreffelijke speech en zich voornam om zich niet meer te laten doen door de media, z’n ouders en de politiek. Voorwaar schone voornemens. Nog vijf minuten later was het de beurt aan onzen Albert, die z’n Paola eens ging opvrijen. Paola herinnerde hem aan z’n hart. De dokter zegt dat ik in beweging moet blijven, was z’n antwoord. Het vallen van de bladeren, denk ik dan. Of ze daadwerkelijk iets gedaan hebben, laat ik in het midden. Ik vermoed dat z’n kabinetchef plots in de slaapkamer stond met de mededeling dat hij niet akkoord kon gaan met dat geflikflooi…
En toen kwam kwezelke Fabiola nog eens op de proppen. De tante die pal achter Filip staat, ik verdenk haar ervan dat zij Filip als haar eigen kind ziet. Ik schoot in een lach en moest plots denken aan tante Sidonia van Suske & Wiske. Was er iets fout met de belichting, ik weet het niet, maar het viel me op dat iedereen toch wel erg grijs zag. De grijze pruiken waren in solden, twee voor de prijs van één…
Het verhaal kabbelde verder, zoals een beekje bij helder maanlicht. Ik doe moeite om m’n ogen open te houden. Claire en Laurent, au claire de la lune, zijn op weg naar hun door de marine gesponserde villa Clementine. Er is een zwaar ongeval gebeurd op hun weg. Moet kunnen, denk ik dan. Prins Laurent is geen doetje en pakt het kordaat aan. Belt de hulpdiensten, die er in minder dan dertig seconden staan. Voor een prins zijn ze wat rapper hé? Ze zitten samen in de combi te bekomen. Enfin, dat zegt Laurent toch. Verdomme, denk ik, ’t wordt nog spannend. Misschien zijn die slachtoffers wel terroristen, een splintergroepering van de toekomstige Al Qaida. Die in de eerste auto geleek een beetje op Osama bin Laden, maar dan zonder baard hé?
De scenarioschrijvers moeten gedacht hebben, laten we prins Laurent ook eens iets meemaken. Dat brengt hem dichter bij het plebs. De scene met Laurent in het tribunaal mocht er wezen. Zonder blikken of blozen stak hij de schuld op de kolonel. Mijn naam is Laurent Haas en ik weet van niets. De verbouwingen hebben 185 000 € gekost en papa Koning zegt dat hij het zal betalen. Wat hij ook gedaan heeft, weliswaar na opslag van z’n dotatie., die opgetrokken werd met een slordige 200 000 €. Ons belastinggeld is goed besteed, denk ik dan…
Ja, de koninklijke familie heeft zich weer van z’n beste kant laten zien. ’t Zijn ook maar mensen, zullen we maar denken hé? Ik denk dat heel die serie gemaakt is in opdracht van NVA. ’t Kan bijna niet anders, want er is weinig positiefs aan. Maar kom, volgende week komen ze in het vaarwater van ene Bart De Wever terecht. Dat wordt nog lachen geblazen…


©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage