GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

donderdag 26 september 2013

Laat hem vrij, verdomme…





De kranten staan bol over de gedwongen terugkeer naar Afghanistan van iemand die zich aangepast heeft aan onze Westerse wereld en waarden. Iedereen heeft z’n eigen mening over deze zaak. Hun goed recht, we leven in een zogenaamde vrije wereld met een vrije meningsuiting. Er zijn er die zeggen dat wij niet langer het OCMW van de wereld kunnen spelen. Maar iemand die hier school heeft gelopen, de taal beter spreekt dan menig minister en op de koop toe werkt en belastingen betaalt, moet men die dan terugsturen?
Ik baal van politieke spelletjes die gespeeld worden met als inzet een mensenleven. Een jongeman naar een land sturen dat het zijne niet meer is en waar een mensenleven weinig of geen waarde heeft, is een misdaad tegen de mensheid. Als men een voorbeeld wil stellen, dat ze dan de buitenlandse misdadigers terugsturen naar hun land van herkomst. In plaats van hen hier een luilekkerleventje aan te bieden in onze luxe-hotels die we gevangenissen noemen. Als men ziet wat men gaat bouwen, waant men zich in de ClubMed.
We leven in de 21ste eeuw zal men zeggen. Volledig akkoord, ik heb niets tegen een humane aanpak van de criminaliteit. Maar er zijn grenzen hé?
Ik hoor op de tv dat de commissaris-generaal van het asielbeleid gebonden is aan het beroepsgeheim. Dus niet kan antwoorden op de vragen van de journaliste. Gemakkelijk hé? Z’n commissie heeft zich herhaaldelijk gebogen over het dossier en kwam telkens tot de conclusie dat die jongen terug naar z’n land moet. Ik vraag me af hoe zo’n commissie vergadert. Hebben ze een slecht weekend achter de rug, mag je er donder op zeggen dat je op een vliegtuig zit richting weet-ik-veel. Desnoods de Noordpool, denk ik dan. Hoho, zeggen sommigen, in Afghanistan hebben ze ook loodgieters nodig. ’t Is er een knelpuntenberoep. Ja, denk ik dan, om wellicht pijpbommen te maken voor de Taliban. Een risicoberoep in Afghanistan, je kunt er je vingers mee kwijt raken. En de rest ook…
Die jongeman heeft hier gestudeerd voor loodgieter. Z’n werkgever is tevreden want ’t is een goeie werkkracht. In z’n omgeving spreken ze met niets dan lof over hem. Wat is dan het probleem? Heeft hij nog niet de goede partijkaart gekocht misschien? Ik raad hem aan om zo vlug mogelijk van iedere partij een kaart te kopen. Misschien helpt het wel hé?
Die jongen heeft niemand iets misdaan. Toch wordt hij slechter behandeld dan een echte crimineel. Begrijpe wie kan…ik doe al lang geen moeite meer.
Politiekers die achter zulk beleid staan, zijn het niet waard om op te stemmen. ’t Is geen menswaardig beleid en totaal van de pot gerukt. Mensen die soms zeven jaar moeten wachten op een beslissing om dan alsnog te horen dat ze uitgewezen worden. Die jongen zit hier ook al van 2008, da’s dus vijf jaar hé? Biedt je excuses aan en laat hem verdomme vrij. Z’n werk en z’n lief wacht op hem en de belastingen ook. Op z’n minst eentje waar we niet moeten voor betalen, hé?


©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage