GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

woensdag 4 september 2013

Foto’s en brieven…



Onze gewezen vorst, Albert II, weigert nog steeds om een DNA-test te ondergaan. Waarom staat pakweg, prins Laurent of zelfs de huidige koning Filip geen staaltje af? Voorwaar een staaltje van aan één zeel trekken? Albert II, je moet het toegeven, is wel consequent in z’n beslissing. Hij en Paola hebben een streep getrokken onder hun escapades, willen er niets meer over horen. ’t Zijn jeugdzonden, als het ware. Wat telt is dat ze nu gelukkig zijn. Vroeger was vroeger en laat ons genieten van onze oude dag. Basta.
De rechtbank moet nu beslissen op basis van foto’s en brieven. Een hooggeleerde professor kwam vertellen dat foto’s en brieven vervalst kunnen worden. Ja, dat weet ik ook, daar moet ge niet voor gestudeerd hebben, denk ik dan. Waarom is zo moeilijk om je eigen dochter te erkennen? Het verandert toch niets aan de zaak, ze draagt toch z’n naam niet. Zal dus nooit geen prinses worden. Of ze uitgenodigd zal worden in de koninklijke familiekring is ook nog maar de vraag hé? Paola ziet ze liever niet komen, de herinneringen zouden haar te machtig worden voor deze volbloed-Italiaanse. Natuurlijk is het Delphine niet te doen om later eventueel te delen in de erfenis van haar vader Albert II. Ze wil alleen maar erkenning en herkenning. Zegt ze zelf. Ik geloof haar. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan hé?
Naar het schijnt, maar de zon schijnt ook, zouden de kinderen van het toen nog prinselijk koppel hun ouders weinig of niet gezien hebben. De prinselijke kinderen moesten zelfs met kerst alleen vieren. De concierge vond dat toen zo erg dat hij ze uit het kasteel gaan halen is, zodat ze samen kerst met zijn kinderen konden vieren. Triestig hé? En ik die dacht dat ze een prins-heerlijk leventje hadden. Ik heb ook geen jeugd gehad, die schijnbaar ook niet. Ik begin prins Laurent te begrijpen. Niet moeilijk dat hij dwarsligt, denk ik dan. Ook niet moeilijk dat onze huidige vorsten het beter doen met hun kinderen. Koning Filip mag dan overkomen als een stijve hark, als vader is hij het tegenovergestelde. Mathilde is een lachebekje, zoals Maxima van Nederland en Overzeese Gebieden…
Ik vind dat koning Filip z’n halfzus in z’n armen moet sluiten, al was het maar als bewijs dat hij een moderne koning is. Eens niet luisteren naar z’n raadgevers, maar gewoonweg naar z’n hart. Als het bewijs geleverd is dat zij de dochter is van z’n teerbeminde vader hé?


©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage