GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zondag 4 augustus 2013

Denk ik dan?



Zijne Koninklijke Hoogheid Philippe ( voor de Vlamingen Filip ) gaat na twee weken werken al op vakantie. Zo lees ik in de krant. Twee weken aan één stuk werken, ’t kruipt niet in je koude kleren, denk ik dan. Met temperaturen van boven de dertig graden handjes schudden, je moet het maar doen hé? Van die plakkerige en zweterige handen van bierbuik-Belgen. Die staan te roepen van “ Vive le roi !!” Sommigen riepen zelfs “ Leve de koning!!”.  Eén of andere verdwaalde Vlaming die te diep in ’t glas gekeken had. Met zulke temperaturen heeft een mens niet veel nodig om over de schreef te gaan, denk ik dan…
’t Is komkommertijd, de kranten en andere media vullen hun tijd met weetjes waar geen mens zit op te wachten. Jan Becaus is op pensioen gegaan. Na bijna dertig jaar nieuwsanker te zijn geweest. De man die zelfs geen deftig Nederlands kon spreken en al z’n woorden met een Engels sausje overgoot. Ze gaan hem, samen met koning Boudewijn ( Baudoin pour les Wallons ) zalig verklaren. Na zijn dood, welteverstaan hé? Gezien de mirakels die vroeg of laat aan beiden zullen toegewezen worden…
Ook groot nieuws, was de put voor de woning van Bart De Wever, onze teerbeminde burgervader. Maandag aanstaande wordt de put al gedempt. Bij ons in de straat heeft het een half jaar geduurd voor ze een beetje asfalt kwamen gieten. Bij een burgervader gaat dat schijnbaar een stukje sneller. ’t Is geen zicht als ik ’s morgensvroeg ga joggen, dat zwarte gat doet me teveel denken aan asielzoekers die met een Speedypass moeten ingeschreven worden…
Onze zwemkampioenen hebben het goed gedaan in Barcelona. De gazetten stonden bol van hoe goed ze wel waren. Voor de kampioenschappen begonnen hé? Ze zouden eens tonen hoe ze als een vis in ’t water kunnen zwemmen. Spijtig, hun planning viel een beetje in ’t water, denk ik dan…
Di Rupo is speciaal uit z’n vakantieoord naar Amsterdam afgereisd om de Gay Pride mee te maken, naar ’t schijnt. Maar de zon schijnt ook, denk ik dan. Een premier in zwart lederen pakje met een zweepje, ’t is weer eens iets anders hé? Automatisch denk ik dan aan Village People, hoe zou dat komen?
Het parlement in ’t roze schilderen stuitte op enige tegenstand van onze verkozenen en niet-verkozenen. Het mocht, maar ’t moest roze zijn met blauwe, zwart-gele en oranje strepen. Met rood als ondergrond. Dat rood zag onze rooie rukker nog wel zitten, maar die andere kleurtjes waren een beetje teveel van ’t goeie. In Taiwan hebben de parlementsleden een stevig robbertje gevochten. Een echte afspiegeling van de bevolking, denk ik dan. Er zijn geen winnaars, alleen verliezers. Zei de voorzitter. Deelnemen is belangrijker dan winnen. Waarna hij alsnog een muilpeer incasseerde van een verkozene, die aan kickboksen doet. Van oppositie gesproken, denk ik dan…
Het leven gaat door, met of zonder hitte. Met of zonder parlementariërs. De minister van Landsverdediging leidt ons landje in goede banen. De Crem is als een trouwe soldaat op post. Als er een oorlog komt, moogt ge zeker zijn dat ons landje verdedigt zal worden. Alhoewel de meeste krijgslieden genieten van een welverdiende vakantie in het buitenland. Maar in geval van nood zal De Crem hen persoonlijk ophalen met de koninklijke Boeing. Als die niet in panne staat hé? En er een piloot gevonden wordt, denk ik dan…
In Syrië vechten ze nog altijd, naar het schijnt. Binnenkort zal het er iets rustiger zijn, want ook daar vertrekken ze op verlof. Er is geen sprake van bouwverlof, zegt hun president Assad. En zie dat die put voor m’n deur gevuld wordt. ’t Is geen zicht als ik ’s morgensvroeg moet gaan joggen. Hij lijkt wel Bart De Wever, denk ik dan…

©GoNo


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage