GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

maandag 23 september 2013

Albert II…de serie...


 Zoek de verschillen en win een uitstap naar Laken...


Ik probeer de reeks Albert II met een open geest te volgen. Maar het lukt me niet echt. Niet zozeer om de inhoud, maar om de tegenstrijdigheden die ik telkens opmerk en die mij beginnen te irriteren.
Neem nu het taalgebruik van het koningshuis. Albert spreekt Vlaams alsof het zijn moedertaal is. Zo ook Philippe, Mathilde, Fabiola, Claire en noem maar op. Ik geloof er geen sikkepit van dat die in de privé Nederlands praten. Je kunt zeggen dat ze moeten Nederlands spreken omdat het een Vlaamse productie is. Al eens gehoord van ondertiteling?
Laten we even Mathilde onder de loep nemen. De actrice die haar moet vertolken lijkt weggelopen van Ketnet. Ze probeert de eeuwige glimlach van Mathilde na te bootsen met het gevolg dat ze lijkt op een vampier met tandpijn. Idem voor Philippe, ik kan met de beste wil ter wereld onze koning niet in die acteur herkennen. Z’n pruik irriteert me nu al drie afleveringen. Ook aan Laurent is er een hoekje af. Als ik die zie, moet ik aan een psychopaat denken. Z’n venijnig lachje en z’n venijnige oogjes. En dan telkens die verwijzing naar z’n overdreven geldzucht. Het lijkt wel of die kerel alleen bestaat uit Belgische franken, nu euro’s hé…
Dat hij dan ook nog een relatie had met Iris, beter gekend als Wendy van Wanten, is bij de haren getrokken. Er is geen enkel bewijs tot op heden. Maar ’t stond in de Story en de Dag Allemaal, dus zal ’t wel waar zijn hé? Sta me toe eventjes te lachen, grijns-en monkellachen. Ik vraag me af waarom ze geen beroep gedaan hebben op Walter Baele en Nathalie Meskens. Die lijken toch meer op ons nieuwe koningspaar? Ze hadden verdorie de ganse crew van “ Tegen de Sterren op” moeten casten. ’t Zou een stuk geloofwaardiger geweest zijn en ’t had op de lachspieren gewerkt…
De nieuwe premier Verhofstadt kwam binnen gewandeld bij koning Albert II. Ik moest eventjes in m’n ogen wrijven. ‘t  Klopte weer eens niet met de pruik die hij ophad. Of was het deze keer geen pruik? In ieder geval, de coupe van de premier was geknipt door een hondentrimmer. Hij probeerde de flair van Verhofstadt na te doen, het lukte hem langs geen kanten. Dan was Wim Opdebroeck in z’n rol als Dehaene er dichterbij. ’t Zal me benieuwen wie de rol zal spelen van Di Rupo en De Wever…
Fabiola is de enige die wat krediet van mij krijgt, zolang ze haar mond maar houdt. Koning Boudewijn zag er potdorie beter uit dan toen hij nog leefde. Ik heb er een andere kijk op doodgaan aan overgehouden…
En dan die onderkruiper van een kabinetchef van de koning. Ik moest al niks hebben van die acteur uit Windkracht 9 of was het 10. Maar ’t is zowat de enige die compleet opgaat in z’n rol. Ik kan me die gluiperd best voorstellen als raadgever van de koning.  Ere wie ere toekomt, denk ik dan.
De zogenaamde bastaarddochter van Albert II werd breed uitgesmeerd. Het leek wel Story en Dag Allemaal live op tv. In uitgesteld relais. Ik was al vergeten dat dit grapje al begonnen was in 1999. ’t Is één van de langstlopende soaps aan ’t worden, me dunkt. Terwijl Albert op de grond ligt en heel het koninklijk paleis in rep en roer staat, staan de voltallige pers en andere media aan de deur van Delphine, zijn dochter die hij verloochend. De tranen vloeiden over haar wangen toen onze ex-vorst haar duidelijk maakte dat hij niets meer van haar wou horen en nog minder dat ze z’n dochter was. Daar gaat weer een stukje sympathie, denk ik dan…
’t Zal me benieuwen hoe deze reeks verder zal evolueren. Kijkcijfers hebben ze genoeg, er wordt over gesproken. En da’s de enige bestaansreden voor deze soap hé?


©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage