GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zondag 14 december 2008

De Duivel Moet Geen Moeite Doen.......

Hoe laag kan men gevallen zijn, dat men kiest voor een beetje geld en men zichzelf verloochend ? Wat drijft een mens zo ver ? Is het omdat wij gebonden zijn aan alle comfort en luxe ? Is het omdat wij in een wereld leven, waarin alleen nog plaats is voor het materialistische ? Hoe ver kan men gaan in het misbruiken van andere mensen ? En hoe naïef kan een mens zijn om er telkens weer in te trappen ?
Ik leef schijnbaar in twee werelden. M'n opgebouwde schijnwereld, waarin de mens en ikzelf centraal staan, m'n vluchtheuvel, m'n eigen Eutopia. Daarnaast is er de realiteit van elke dag. Een realiteit die me zegt : nee, de mensen zijn niet zo goed, de meesten zijn hypocriet, denken alleen aan zichzelf. Misschien hoort het wel zo, hé , misschien heb ik de verkeerde waarden en normen tot de mijne gemaakt ? Misschien ben ik te goed-en te lichtgelovig ? 't Is een leerschool die ik constant doormaak. Lessen die me soms meer pijn doen, dan ik zelf zou willen toegeven.
Ik ben inderdaad naiëf te denken dat ik sommige mensen kan veranderen. Ik ben Jezus niet hé ? En zelfs die is maar half geslaagd in Z'n opdracht, als men eens goed rondom zich kijkt. Ik kan duizend keer oproepen dat men elkaar lief moet hebben, vergevingsgezind moet zijn, elkaar helpen...... De werkelijkheid is dat mensen egoïstische schepselen zijn. Met ingeboren slechte karaktertrekken. De duivel moet geen moeite doen, we zijn leerzame volgelingen en groots in het uitvinden van smoesjes om andere personen en dieren te kwetsen.
Nee, deze wereld heeft geen recht van bestaan, deze wereld kan er beter mee ophouden. Wij hebben hem zo gemaakt. Wij aanbidden de god van het geld, de god van het kapitalisme en het materialisme. Wij aanbidden het gouden kalf. De geschiedenis herhaalt zich, tot ze ophoudt geschiedenis te zijn wegens gebrek aan het mensdom waarvoor ze uiteindelijk dient.......

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage