GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

vrijdag 12 december 2008

Wat een soep.......

'k Heb zo de indruk, dat m'n kat het op m'n leven gemunt heeft. 'k Maak altijd voor een week verse soep, meer gaat niet wegens stockagegebrek. Soep pruttelt op klein vuurtje, dat het een lieve lust is. Heel m'n appartement en de rest van de straat ruikt naar overheerlijke tomatensoep, met stukjes boelie. Meer moet een mens tegenwoordig niet hebben om gelukkig te zijn. Ik dan toch. Niet zozeer om de soep, maar om het vlees dat er royaal ligt in gaar te koken.
Soep is klaar, ik kan haast niet wachten om het vlees binnen te spelen. Pot van het vuur genomen en op 't aanrecht gezet om m'n pottekes te vullen, zodat ze straks ingevroren kunnen worden. Kat zal gedacht hebben: “ die gaat hier niet alleen al dat vlees opeten, no way......”. Dus loopt m'n teerbeminde nagel van m'n doodskist voor m'n voeten. Uit sympathie, 'k weet het, maar toch......
'k Wil over haar stappen, altijd beter dan op haar te stappen en ik schuif uit op de dweil, die in m'n keuken ligt. Pardaf, daar gaat m'n verse soep. Tegen de grond en tegen m'n keukeninboedel. Wat een smurrie. Kat spoorloos verdwenen en in geen velden of wegen meer te bespeuren. Zonde van de soep, nog meer zonde van het soepvlees. Eerst dacht ik nog van het vlees op te rapen, maar zat ietske teveel kattenhaar aan vast.
Ik ben eventjes gaan zitten, om een beter zicht te hebben op m'n soep, die plots een nieuwe creatie geworden was van wat men de “ moderne keuken “ noemt. Kijk, 'k probeer te stoppen met roken, heb een beetje last van de zenuwen, maar 'k heb twee sigaretten na elkaar gerookt en 'k was nog niet gekalmeerd.
'k Begin er meer en meer over te denken, m'n teerbeminde huisgenote in de soep te draaien. Of als konijn te serveren. Met de feesten in aantocht, een goedkope en drastische oplossing. 't Is crisis voor iedereen hé ? 'k Mag al blij zijn dat ik niet verbrand ben. M'n kat trouwens ook. Het ergste is, dat ik heel diene plakboel moet opkuisen, wat mij er doet aan denken dat ik morgen nieuwe dweilen moet aanschaffen.
Anti-slip dweilen, zou dat bestaan ? En verse groenten, een boelieke en maar hopen dat m'n hernieuwde poging tot verse soep maken deze keer zal lukken. 'k Ga dat beest opsluiten op 't balkon tot m'n soep overgegoten is . Als ze verkleumd van de koude komt schooien, zal ik haar met liefde de nek omdraaien, pardon ende sorry, een stukske vlees geven bedoelde ik hé.........

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage