GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

dinsdag 29 april 2008

de zin van 't Leven........

De zin van ’t Leven……..

“ Hierzie, daarzie, wie we daar hebben? Als dat den GoNo niet is en met wat kan ik u helpen?”
“ Euh, ik kom solliciteren voor die job van bediende……”
“ Hoedat, ik dacht dat ge hulpkok waart ?”
“ Nee, ik ben al bijna 2 jaar bezig als bediende…..”
“ Achzo, en Gono, vertel me een keer, hoeveel beroepen hebt ge al zo uitgeoefend?”
“ Dat weet ik niet meer, maar zoveel zijn ’t er nu ook weer al niet hé? Of wel?”
“ Wacht GoNo, ik zal eens meetellen, begin maar ……”.
“ Euh, ik ben begonnen met een leercontract in de horeca, als slaaf, dat wil dus zeggen, dat ik alles moest doen. Van de afwas, de zaal, de bar, de keuken en zelfs de valiezen dragen. Daarna heb ik een tijdje gewerkt in een schrijnwerkerij, nadien in een beenhouwerij, dan terug in de horeca, dan in een home voor jonge werkers als kok, dan barman en hulpkok in Machelen, dan zelfstandig een snackbar & restaurant open gehouden. Kunt ge nog volgen of ga ik te rap?
Dan als afwasser en keukenhulp, om daarna als magazijnier te eindigen. Tussendoor nog een beetje m’n legerdienst gedaan en nu ben ik bediende.”
“ Tja, GoNo, da’s een hele boterham hé?”
“ Vindt ge, al bij al valt het nog mee……..”.
“ En hebt ge diploma’s, GoNo m’n vriend ?”
“ Ik heb maar één diploma……”
“ Zozo, en welk diploma is dat?”
“ Een diploma, mij uitgereikt door de Levensschool. Geslaagd met grote onderscheiding, proefondervindelijk, Ik heb al de klassen doorlopen, die er waren in de Levensschool. In klas 1 heb ik geleerd wat het is van geen ouders te hebben. In klas 2 kreeg ik les van debielen, die mij hun wijsheden erin geklopt hebben. In klas 3 leerde ik dat ik ten allen tijde mijne smoel moest houden. In klas 4, heb ik geleerd dat Vadertje Staat altijd het laatste woord heeft. In klas 5, dat de wereld rot is en de meeste mensen ook, op enkele uitzonderingen na. In klas 6, leerde ik dat er alleen maar hierna een hemel kan zijn, want de hel heb ik hier al meegemaakt…….Zo zie je, dit diploma is goud waard hé?”
“ Euh, ‘k weet niet wat ik hier moet op antwoorden, GoNo………”
“ Laat maar, denk er eens over na en laat me maar iets weten hé?”

GoNo kreeg de job niet, wegens z’n diploma die van nul en generlei waarde was en is. Hij denkt er aan zich af te zonderen op een onbewoond eiland, om zich te bezinnen over de zin van het Leven.

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage