GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zondag 18 november 2007

Opgevoed staat netjes........

Opgevoed staat netjes........

Kinderen moeten geloven in iets. Dat zei m'n bomma altijd en zij kon het weten want ze had als kind den groten oorlog meegemaakt. Moest ze nu terugkomen, ze zou nogal verschieten, denk ik zo bij m'n eigen.
Maar dit geheel terzijde. Ik vraag mij af waar dit allemaal gaat eindigen. Neem nu dat gsm-gedoe. Ieder welopgevoed kind vanaf zes jaar loopt al met zo'n ding rond. Optellen, vermenigvuldigen, rekenen kunnen ze niet, maar in het versturen van sms'jes zijn ze de beste. 't Is kwestie van tijd, of er worden examens afgelegd via de gsm. Ge moet er eens oplettten, die knopkes op die gsm's worden alsmaar kleiner.
Als het ware gemaakt voor vrouw-of kinderhand. Daar zit overduidelijk een strategie achter.
Tegenwoordig vragen ze 's morgens niet meer of ge uw boterhammekes bij hebt, nee, ze vragen aan die klein mannen of ze hun gsm al opgeladen hebben. En wie betaalt dat allemaal ? Hoeveel zakgeld krijgen die tegenwoordig ? Of is er in ieder huishouden een apart budget voorzien onder de noemer “telefonie”?Wij ,vroeger ,spraken af op de speelplaats wat we in 't weekend gingen doen, als we buiten geraakten en eerst niet moesten meehelpen met tijdrovende huishoudelijke bezigheden. Die klein mannen van tegenwoordig weten gewoon niet wat ze gaan doen, daarom hebben ze een gsm, om vlugger op de bal te spelen in het voetbaljargon.
Als ik soms programma's zie over onhandelbare kinderen, dan rijzen m'n haren ten berge. Kinderen die gans het kot afbreken, spuugen naar hun ouders, broers en zusters die elkaar te lijf gaan met alles en nog wat, een scheldwoordenvocabulaire om “U” tegen te zeggen. En de ouders? Die staan er bij en kijken er naar. In 't slechtste geval doen ze beroep op een soort supernanny, die gans dat huishouden op de sporen terugzet.
Op al die commerciezenders loopt er zo wel eentje rond hé? Dat gaat van opvoeding tot uwen zelfgeschapen varkensstal opruimen, van relatieproblemen tot één of andere BV die zich geroepen voelt om de massa te overtuigen van z'n kookkunst. Geef het volk brood en spelen, sprak een al lang vergeten Romeinse keizer.
En als ik de reactie hoor van sommige mensen, zijn het altijd de kinderen van een ander die zo rotbedorven zijn. Want bij hen zou het niet pakken, o nee!
Moest het niet zijn dat er in m'n gebuurte ook zo van die rotjong wonen, ik zou nog geloven dat er ergens een speciale kweekschool voor dat soort kinderen bestaat.
Weet ge wat die kinderen nodig hebben? Een ferm pak op hun blote billen, zodat ze de eerste dagen niet voor hun pc-ke, nintendo een aanverwante play-stations, kunnen zitten. In alles toegeven aan kinderen, is geen opvoeding, da's een gemakkelijkheids-
oplossing, da's vluchten voor uw verantwoordelijkheid, da's gewoon shit!
Er gaan er natuurlijk zeggen dat we niet meer in de middeleeuwen leven. Groot gelijk, maar opvoeding is van alle tijden, me dunkt. Misschien ben ik zelf wel te streng opgevoed, alhoewel....... M'n kinderen dragen me op hun handen en die kregen hun zin als ik er zelf zin in had. Ik denk niet dat ze ongelukkiger waren dan andere kinderen omdat ze de laatste nieuwe snufjes niet hadden. Zij hebben leren werken om iets te verkrijgen en als ze niet toekwamen, legde ik gewoon bij...........als IK er zin in had!!

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage