GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

vrijdag 16 november 2007

Wegcontrole

Wegcontrole..


Ik rijd aan een snelheid van losweg een goeie 5o km per uur. Ruwweg geschat, want mijne kilometriek doet het niet meer. Niet dat het veel verschil maakt, want bergaf gaat hij constant in 't rood. Maar 't is altijd goed te weten wanneer men z'n snelheid moet minderen, om boetes te vermijden hé?
Ik kom ter hoogte van Permeke, alom gekend om z'n juiste temperatuurmeter. Ge moet er eens op letten, als het in 't stad 6° is, dan is het bij Permeke 8°. Raar maar waar. Ik denk dat er bij Permeke nogal hitsige en warmbloedige mensen werken. Anders kan het niet.......
Miljaar, controle door onze overgewaardeerde politie. Moet dat nu gebeuren, vraag ik mij af? Ik ben op weg naar huis en heb het koud, 't is nu niet de moment om stil te staan. De kans bestaat dat ik ter plekke vastvries aan mijne brommer. Ik denk nog, 't zal alleen voor de jeugd zijn met hun opgefokte boosterkes, maar nee hoor, als mens van middelbare leeftijd moest ik er ook aan geloven.
“Goeiemiddag, wilt u uw motor eventjes afzetten?”
“ Ja, natuurlijk, mompel ik binnensmonds, als gij hem terug start nadien.....”
“ Wat zegt u?”
“Wilt ge uwen helm eens afzetten?”
Ik doe wat mij gevraagd word, zet m'n motor en m'n helm af en wacht op hetgeen komen zal.
“ Rijdt dat rap zo'n ding?”
“ Bergaf wel en dan moet ik nog de wind vanachteren hebben hé?”
“ Mag ik uw papieren, verzekeringsbewijs en gelijkvormigheidsattest.”
“Ja, natuurlijk, als dat maar is, ik dacht al dat ge m'n bankkaart en siskaart ook ging vragen.”
“ Meneer, een beetje serieus, ge moogt van geluk spreken dat ik het ben, want mijne collega die kan helemaal niet lachen met zo'n antwoorden.”
'k Vraag me af wat er verkeerd is met zo'n antwoord, maar 'k durf het aan de arm der wet niet vragen.
“ Zeg, vriend, dat merk van uwen brommer, vanwaar komt dat feitelijk?”
“ Van China” antwoord ik waarheidsgetrouw.
“ Vodden, jongen, vodden jongen........”
De angst en het bijbehorende zweet breekt mij uit, wat is er nu weer mis met mijne brommer?
“ Mijn broerke heeft verleden jaar ook zo'n Chineeske gekocht, na 3 maanden is hij er mee verongelukt, hij is nu nog aan 't revalideren. Vodden, niks dan vodden die Chinezen.”
“ 'k Heb compassie met u, dat ge daar nog durft op rijden, het speelt met uw leven of anders zijt ge uw leven moe.....”
“ Hier, mijne vriend, uw papieren en rijdt voorzichtig. Een vraagske: wat was er eerst kapot? Uw remmen of gaskabel?”
“ Euh, allebei....”
wordt vervolgd
GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage