GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

vrijdag 5 december 2008

't Zal me benieuwen.......

De kogel is door de kerk. Ik ga stoppen met roken. Na 45 jaar roken wordt het tijd dat ik er iets aan ga doen. M'n eerste sigaret die ik rookte, was een gestolen paffertje van ons ma. Ik was toen amper 8 jaar. Sedertdien ben ik niet meer gestopt, ten dele om stoer te wezen, ten dele voor de kick die het me gaf al op zeer jeugdige leeftijd. En nu, na al die jaren van roken, eerst voor de gezelligheid, nadien om dat m'n lijf schreeuwde om nicotine, heb ik besloten om te stoppen. 't Is financieel bijna niet meer haalbaar en iets zegt me dat het de hoogste tijd wordt, wil ik één dezer dagen geen tweede hartinfarct oplopen. Alle symptomen zijn aanwezig dat ik er recht op afsteven. Ik heb terug die tintelingen in m'n rechterarm, pijn in de borststreek en m'n bloeddruk staat constant op 18/15. Niet gezond, zegt m'n dokter. Zelfs zeer ongezond.
Dus ga ik proberen met medicatie, m'n dagelijkse nood aan nicotine te onderdrukken.'t Zal me benieuwen.
't Is een uitdaging en mezelf een beetje kennende, zou ik normaal moeten slagen waar een ander faalt.
't Zal niet gemakkelijk zijn en ik vrees dat ik een beetje kriegelig, onuitstaanbaar en nerveus zal zijn. 't Voordeel is, dat ik alleen woon en alleen m'n kat last zal hebben van m'n humeur. 't Nadeel is, dat ik alleen de strijd zal moeten aangaan. Maar misschien wil Jezus me wel helpen, 't is toch veel plezanter voor Hem dat er een gezonde GoNo in Z'n Rijk Gods binnenwandelt hé ? M'n doel is dat ik nicotinevrij ben tegen Kerstmis, of dat zal lukken tegen die tijd, weet ik niet. Maar vanaf maandag e.k. begin ik er aan.
Ik gun me als troostprijs nog dit laatste weekend. Ik rook alles op wat hier nog aan rookwaren ligt, zodat ik scheel van de hoofdpijn m'n hart zal horen bonzen in m'n keel. En m'n bloeddruk ongekende hoogten zal halen. Als ik dat overleef, zal ik ook wel het stoppen met roken overleven. Oefening baart kunst hé ?

©GoNo

1 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

veel succes maar ik denk niet dat het ga lukken :p

5 december 2008 om 06:12  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage