GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

vrijdag 19 september 2008

En daarmee was de kous af.........


Patrickske Dewael had een probleem. Een groot probleem. Eén van z'n politiek benoemde medewerkers, had een beetje schriftvervalsing gepleegd om een secretaresse een verantwoordelijke functie met bijhorende loonsverhoging, te kunnen benoemen. Patrickske viel totaal uit de lucht, had het ministriëel besluit getekend. Zonder er bij stil te staan. Als minister kunt ge niet alle besluiten nalezen, wegens een te drukke agenda. Ge moet blindelings kunnen vertrouwen op uw kabinetsmedewerkers hé ? Maar nu was het menens en moest hij zich verantwoorden voor het parlement. Hoe durven ze, dacht hij. Een minister van Binnenlandse Zaken zomaar ter verantwoording roepen? Maar hij zou ze eens een poepje laten ruiken, de snoodaards. Wat dachten die wel?
“ Meneer Dewael, hoe komt het dat ge niet weet wat er in uw kabinet gebeurt ?”
Verdomme, da's diene Dedecker, die zich overal mee bemoeit, 't heeft niet veel geholpen dat we die buiten gesmeten hebben bij de VLD. Dacht Patrickske.
“ Meneer Dedecker, ik kan niet alles weten, want ik ben God niet hé ?”
“ Meneer Dewael, maar ge gedraagt u wel als een God, voor een liberaal kan dat wel tellen, zou ik zo denken.......”
“ Meneer Dedecker, met u spreek ik niet meer, uw aantijgingen zijn ingegeven door een zekere rancune tegenover mijn persoon en in 't bijzonder mijn partij.......”
“ Meneer Dewael, u bent verplicht om te antwoorden op onze vragen, daarvoor dient het parlement...”
“ Parlement, welk parlement ? Ik zie hier alleen maar jakhalzen die m'n vel willen, maar ik verzeker u dat ik m'n vel duur zal verkopen. Als mijne kop moet rollen, dan ook de koppen van gans de regering.....”
“ Wilt ge dat riskeren, meneer Dewael, dat er nieuwe verkiezingen komen ? Ik kijk er al naar uit, m'n beste, ik weet nu al de resultaten.....”
Partickske Dewael voelde instinctief aan dat hij het over een andere boeg moest gooien, wilde hij niet afgaan als een gieter.
“ Beste collega's, ik zal een onderzoek instellen en zowaar ik minister van Binnenlandse Zaken ben, degenen die in de fout gegaan zijn, zullen streng aangepakt worden. Van zodra ik dit halfrond verlaten heb, zal ik mijn kabinet uitmesten. Maar zolang ik geen onderzoek gedaan heb in deze materie, blijven m'n medewerkers onschuldig. Zo hoort het in een democratie. En zij die eisen dat ik moet opstappen, mogen het vergeten, nietwaar meneer Annemans en Dedecker ?”
Hij keek nog eens rond, als een Julius Caesar die zojuist de Oude Belgen verslagen had en stapte weg. De verdere afhandeling overlatend aan z'n woordvoerder, die morgen na de evaluatie, promotie zou maken.

Didier Reynders stond z'n collega op te wachten in de coulissen van het parlement.
“ Et alors, mon chèr Patrick ? Kij hept ze ene poepke laten ruiken ?”
“ Wat dacht je, Didierke, gans het parlement stinkt, 't wordt tijd dat we een paar liberale kuisvrouwen benoemen. Een Waalse en een Vlaamse, om het communautaire evenwicht te bewaren hé ?”
Waarna ze beiden in een onbedaarlijke lach schoten........

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage