GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zaterdag 13 september 2008

Jezus.......


Ik heb steeds geprobeerd om recht voor de vuist te zijn. Klinkt het niet dan botst het maar. Ik heb bakken kritiek moeten kunnen verdragen, maar iemand die zelf kritiek geeft moet tegen kritiek van anderen kunnen. Zolang het maar opbouwende en geen afbrekende kritiek is. Zolang men een mens in z'n eigenwaarde niet krenkt. Wie zelf zonder zonden is, werpe de eerste steen hé ?
Maar er is één categorie van mensen, die ik met plezier de grond inboor. Waar ik weinig, om niet te zeggen, geen greintje respect voor voel. De huichelaars, die zich beter voordoen dan ze zijn. Die zich wegstoppen achter hoogdravende woorden. Die er een dubbele moraal op na houden. Die zich, als puntje bij paaltje komt, verschuilen achter hun paraplusysteem. Die gebruik makend van hun eigen systeem, een stok achter de deur houden, om hun medemensen te slaan. En het ook doen.
Jezus predikte liefde, vriendschap en geen haat. Maar Jezus ranselde ook de Farizeeërs uit het Huis van God. Ik ben christelijk opgevoed, ben m'n geloof in de goedheid van de mensen al lang kwijtgeraakt. Maar moest Jezus morgen op aarde verschijnen, om orde op zaken te stellen, dan wil ik Hem met veel plezier de weg wijzen naar een tempel, waar het gouden kalf aanbeden wordt en de christelijke waarden met de voeten getreden worden......
We zijn allemaal kinderen Gods, de ene al wat meer dan de andere. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, die van Satan ook. Uiteindelijk is Satan een gevallen engel. De verpersoonlijkheid van het Kwaad. Het Kwaad dat z'n tentakels uitspreidt, onzichtbaar meer en meer mensen in z'n macht heeft.
Hypocrieten weten dat die Macht er is, maar vechten er niet tegen. Zij verloochenen hun eigen en God, om er zelf beter van te worden, om zelf meer macht te verwerven. Hypocrieten verwerpen armoede, maar cumuleren de ene betaalde post met de andere. Hun bankrekening komt op de eerste plaats, hun machtspositie is het middel bij uitstek om zich te verrijken. Het zijn de Farizeeërs van deze eeuw. Jezus zou hen buitenranselen. Maar zou hen ook de kans geven om terug te keren naar de bron. De bron der nederigheid, de bron der liefde voor alles wat geschapen is. Jezus zou mij waarschijnlijk veroordelen, mij zeggen dat ik tolerant en vergevingsgezind moet zijn. Mij zeggen dat ik op zoek moet gaan naar m'n eigen bron. Jezus zou ook vragen waar m'n Geloof gebleven is...... En ik zou Hem het antwoord schuldig moeten blijven........

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage