GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

donderdag 4 september 2008

Een job met toekomst.......



Boeken kaften. Een fenomeen, dat elk jaar terugkeert in september, bij het aanvangen van het nieuwe schooljaar. In mijn tijd moest dat nog gebeuren met van dat bruin kaftpapier, later werd het blauw met van die klevers met wit en blauwe randen. Waar ge dan in uw schoonste handschrift uw naam en klas moest opzetten. Een hele bedoening, waar ge direct een aantal uren zoet mee waart. En als het de juf of meester niet aanstond, mocht ge opnieuw beginnen. Kwestie van alles in het juiste perspectief te zien hé ?
Ik had er een hekel aan en nu nog. Komt m'n buurman toch wel vragen of ik een handje wil toesteken om gans dat kaftgedoe in goede banen te leiden. Ik ben altijd bereid om iemand uit de nood te helpen, we zijn voor iets toch buren hé? Feit is, dat ik moeilijk nee kon zeggen, na de heerlijke maaltijdsoep die ik met volle teugen opgelepeld had en dit ter ere van de ramadan. M'n buren hadden waarschijnlijk voorzien dat ik krachten zou nodig hebben om dat kaften van die schoolboeken tot een goed einde te brengen.
Dus ik aan de slag. Buurman was plots ribbedebie, zal gedacht hebben:-ik laat dit over aan een expert- buurvrouw was wel nog aanwezig en zodoende zaten we met twee ijverig, noest en met het nodige zuchten boeken te kaften. Ik weet niet waar die scholen tegenwoordig hun boeken kopen, maar die kaften zijn verdorie nog dunner dan wc-papier van den Aldi. Probeer daar maar eens een deftig kaft van te maken.
Komt er nog bij, dat ik de indruk had, dat m'n buurvrouw kastpapier in plaats van kaftpapier gekocht had.
Er leek maar geen einde aan te komen, ik maak me hier de bedenking of dit geen knelpuntenberoep is. Misschien kan de overheid een cursus Boekenkaften geven. Boekenkaften voor Beginners, en voor Gevorderden. Na twee jaar krijgt ge een getuigschrift van de VDAB en kunt ge overal aan de slag als volleerde boekenkafter. Voorwaar en job met toekomst en een gat in de markt.......Verloning per uur of per maand of per kaft. Als extra-legale voordelen krijgt ge een rolleke plakband, een schaar en een flaconneke Betadine, tegen dat ge in uw vingers geknipt hebt.
Om maar te zeggen, dat het een hele kunst is om deftig een boek te kaften. Maar we zijn er in geslaagd het tot een goed einde te brengen, met het nodige gevloek van m'n buurvrouw en onder supervisie van m'n buurman. Ge hebt bazen en knechten, zelfs in het kaften hé ? Maar nu zijn we volwaardig geschoold personeel, als het ware getraind om het grotere werk aan te pakken. Ik ben al aan het zoeken naar een vacature als inpakker..............moet kunnen hé ?

©GoNo

2 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Na al die jaren heb ik het kaften nog steeds niet onder de knie... maar ja, blijven oefenen zeggen ze dan hé;o).

Nicole

5 september 2008 om 20:25  
Blogger GoNo zei...

'k Doe m'n best, maar 't valt niet mee......

GoNo

6 september 2008 om 09:04  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage