GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

dinsdag 2 september 2008

Een goed begin is alles........


“ Allez, vooruit, kan dat niet wat rapper, met twee naast elkaar in een rij gaan staan en de kleinsten staan van voor.......”
“ Gij daar, Wittekop, hebt ge soms uw oren thuis gelaten ? Hebt ge soms de bel niet gehoord ? Als ge wilt , kunt ge straks al direct 50 bladzijden straf schrijven........Een goed begin is alles hé ?”
Amai, mijne frak, dat begint hier al goed dacht ik. De eerste dag van 't nieuwe schooljaar en 't zit er al bovenarms op. Niet te veel in 't oog lopen, maar da's niet zo evident met zo'n vlaskop als de mijne. Maar wat denkt die wel, dat stukske onderwijzer ? Dat ik een hondje ben, die op commando pootjes geeft ?
“ Wittekop, de kleinsten van voor, heb ik gezegd, en met uw meterken behoort ge tot de kleinsten......”
Die vent begint me nu al op m'n zenuwen te werken, dat belooft.......
“ Allemaal zwijgen, stilte in de rang en in stilte de trappen op, vooruit met de geit.......of denkt ge dat ik gans de dag ga staan wachten op jullie ?”
Geroezemoes alom, van stilte geen sprake, hoe zoudt ge zelf zijn na twee maanden vakantie en een septemberzonnetje die je uitnodigt om een dag langer aan de vakantie te breien?
“ Iedereen terug naar beneden, en in een rij op de koer gaan staan en we doen dit zolang tot er stilte is in de rang, gesnopen ?”
We hadden het vlug gesnopen, met deze meester waren we nog niet met ons patatjes thuis. Wat een kalf,dacht ik.
“ De kleinsten gaan van voor zitten in de klas, de grootsten vanachteren.....”Lijkt me nogal logisch of 't moest zijn dat de grootsten op de kleinsten hunne schoot gingen zitten, wat niet geheel practisch zou zijn.
“ Wittekop, gij gaat recht voor mijn lessenaar zitten, want 'k heb zo 't gedacht dat ik u in de gaten ga moeten houden, ge ziet me er ene uit die altijd 't haantje-de-voorste wilt spelen. Maar ik verwittig u al op voorhand, bij mij pakt dat niet.....”
Voilà, de toon was gezet en ik was al gedoemd om op m'n tellen te passen. Ik werd al gefnuikt in m'n ontplooiing, m'n zelfbewustzijn en nog wat andere pedagogische rommel.
“ Ik ben jullie nieuwe leraar. Mijn naam is Vandenbulcke Oscar. Onthoudt dit goed, want ik zeg het maar één keer. In mijn klas wordt er gezwegen en alleen iets gezegd als ik het vraag. Als de directeur binnenkomt, staan we recht en zeggen we “ dag meneer den directeur”. Begrepen ? Zijn er nog vragen ?”
“ Euh, meester en als de koning binnenkomt ?” vroeg ik onnozelweg.
“ Had ik het niet gedacht, had ik het niet gedacht, we hebben ne slimme in de klas......”
Daarmee wist ik nog altijd niet wat we moesten zeggen als de koning binnenkomt en ik vermoed dat er toch wel een beetje protocol bij te pas komt hé ?
“ Wittekop, als de koning binnenkomt dan moogt gij hem de bloemekes geven.....”
Ik moet dringend eens vragen of ze, bij m'n geboorteaangifte, gekozen hadden voor de naam “Wittekop”. Ik dacht dat ik Noël heette. Schijnbaar was er een misverstand gebeurd, waarvan ik nu pas op de hoogte gebracht werd.
“ Meester, m'n naam is niet Wittekop, maar Noël...........”
“ Verdomme, Wittekop, gaat ge uw grote muil nu houden of moet ik ze dichtkloppen ? Als ik zeg dat ge Wittekop heet, dan heet ge ook zo. Verstaan.......Wittekop ?”
“ Euh, 'k denk het wel, maar........”
“ Zwijgen of ge krijgt mijne bordenwisser tegen uwen voorgevel.....”
“ Ik ga jullie allemaal een blad papier geven en daar schrijft ge mijnen naam op en de klas waar ge inzit."
“ Wittekop, gij moogt op 't bord schrijven......”
“ Schrijf op, meester Vandenbulcke......”
Ik schreef: meester Bullebak, klas : 1ste orientatiejaar B.
Kreeg ik me daar ineens een draai rond m'n oren, 't was precies of ik de klokken van Rome hoorde. Ik werd als een pluimpje opgetild en kwam pardoes in de gang terecht.......Ik hoorde meester Bullebak briesen dat er geen enkele reden was om te lachen. Maar schijnbaar was het dolle pret daar binnen. Tot overmaat van ramp, kwam de directeur de hoek om en stevende recht op mij af.........

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage