GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

dinsdag 2 september 2008

Vervolg op : Een goed begin.........


Vervolg op : Een goed begin......

M'n impulsiviteit om de leukste van de klas uit te hangen, zou mij schijnbaar zuur opbreken. Maar ik had al zoveel waterkes doorzwommen, dat dit er ook nog bij kon. Veel kon het mij toch niet schelen, want ik was hier geplaatst door zijne majesteit de jeugdrechter, die zich zelve tot God verklaard had en met ons deed wat hij wilde. Waar zouden we moeten klagen hé?
“ Zozo, Vlaskop, wat zit ge hier op de gang te doen ?”
Stomme vragen, stomme antwoorden dacht ik.
“ Ik moest van de meester al de zwarte tegels tellen voor de les rekenkunde, meneer den directeur......”
“ Om te beginnen, sta recht als ik tegen u spreek en om te eindigen, Vlaskop, maakt dat ge onmiddelijk in uw klas zit.......”
Dat was maar een woord, benieuwd wat onzen Bullenbak zou zeggen als hij mijn doorluchtige erschijning zag binnentreden in z'n klas. Dus ik naar binnen, met een smile van het kan niet op. De schaapkes zaten allemaal stil en met de tong uit hun bekkie, af te schrijven van wat den Bullenbak vlijtig aan het schrijven was op het bord.
Tot hij plots gewaar werd dat er iemand achter z'n rug stond. Hij draaide zich om en plots werd z'n dikke kop zo rood als m'n grootmoe haar verse tomatensoep. Hij hapte naar adem en eventjes dacht ik aan een vis op 't droge.
“ Wittekop, verdomme, heb ik u daar juist niet buiten gekegeld ? Wie heeft er gezegd dat ge terug binnen mocht ? Maakt dat ge buiten staat of ik doe een ongeluk.....”
Die man moest me op de één of andere manier toch graag zien hé ? Zomaar een ongeluk doen voor iemand die ge amper een paar uren kent.......Ik terug naar buiten, recht in de armen van de directeur die wat verderop stond te praten met de juf van weet-ik-veel.
“ Vlaskop, had ik niet gezegd dat ge in uw klaslokaal moest zijn ?”
t' Begon zo stillekesaan op m'n systeem te werken, ze moesten weten wat ze wilden hé? Binnen of buiten? “ Meneer den directeur, ik mag niet binnen van den Bullenbak......”
“ Van wie, zegt ge ?”
“ Van den Bullenbak, sorry, van meester Vandenbulck......”
Jezus, wat een vergissing, dat zou me geld kosten. Dat was ettelijke weken strafstudie geblazen. Zeker weten.
“ En waarom zijt ge buiten gevlogen, Vlaskop ?”
't Begint hier op een rage te lijken, de ene noemt me Wittekop en de andere noemt me Vlaskop. Ben benieuwd hoe de volgende mij zal heten. Strooien Dakske, misschien ? Dus ik vertel, op mijn manier welteverstaan, de reden waarom ik buiten gesmeten ben. De directeur probeerde een streng gezicht op te zetten, maar kon zich amper houden van 't lachen.......
“ Kom Vlaskop, ik ga mee met je en ge biedt uw excuses aan . Aan meester Bulle.....ik bedoel meester Vandenbulck......”
Zo gezegd, zo gedaan. Wij naar binnen.
“ Dag meneer den directeur “ 't Was verschietachtig hoe die arme schaapkes al gedrild waren op zo'n korte tijd. Bullenbak glunderde en z'n kale kop blonk als een biljartbal. Tot hij mij zag. Ik dacht dat hij in m'n armen zou vallen en mij zou verwelkomen als het verloren schaap dat verdwaald was. Maar verre van.....
“ Ga op uw plaats zitten en waagt het niet om ook maar ene cm van uwen stoel te komen, hebt ge me verstaan, Wittekop ?”
De directeur keek me nog even aan alsof hij wou zeggen: ge zijt goed bezig, doe zo voort, maar dat kan een gedacht geweest zijn....
Alle kindertjes stonden braaf recht, behalve ik natuurlijk. Ik zat als vastgenageld op mijne stoel en bewoog geen vin.
“ Wittekop, waarom staat ge niet recht ? Moet ge geen respect tonen voor uwen directeur ?”
“ Maar meester, ik mag gene cm van mijnen stoel komen, hebt ge gezegd. Niet waar, meneer den directeur?”
Tja, tegen den directeur kon Bullenbak niet op. 1-0 voor den Wittekop alias Vlaskop. Ik zag den directeur monkelend de klas verlaten, wat mij nog meer sterkte om den boel regelmatig op stelten te zetten.......

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage