GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

woensdag 24 september 2008

De zondvloed.....


Het was 2008. God keek naar de wereld en zag dat het helemaal niet goed was. En hij besloot de wereld onder te laten gaan in een zondvloed. Toch wilde hij iemand aanduiden die, zoals Noë destijds, een ark zou bouwen om het leven op aarde toch nog een kans te geven na de zondvloed. En hij liet zijn oog vallen op kardinaal Danneels. 'Zet er wat spoed achter, Godfried', zei God tot Danneels, want over zes maanden zal het veertig dagen en veertig nachten regenen dat het giet. Frank De Boosere zal het niet weten te voorspellen, en noch minder te verklaren'.

Zes maanden later begon het al wat te druppelen. Voorbode van wat komen ging. God keek vanuit zijn hemel op de aarde neer en zag dat Danneels nog niet begonnen was met zijn ark.
'Danneels', donderde Hij, 'waar is die ark van U' ?
'Vergeving, Heer', replikeerde Danneels, Noë had het in die tijd een stuk gemakkelijker dan ik. Ik had een speciale bouwvergunning nodig.
En ik heb moeten discussiëren met de inspecteurs over de brandverzekering. En mijn buur hier in Mechelen, Bart Somers , beweerde dat ik mijn bouwlijn overschreden had, en de maximumhoogte niet gerespecteerd. En er werd een klacht tegen mij neergelegd voor geluidsoverlast op de werf. We zijn dan naar Stedebouw moeten gaan voor een beslissing.
En dan kwam Kris Peeters op de proppen van Openbare Werken. Hij wilde dat ik een speciaal autosnelwegenvignet zou nemen om de mogelijke, toekomstige kosten voor de aanpassing van de autosnelweg naar de kust te financieren, om de ark te verplaatsen naar de zee. Ik beweerde dat de zee tot hier zou komen, maar daar geloofde hij niks van. Die CD&V-ers van tegenwoordig zijn ook al niet meer zo katholiek.
En dan moest ik hout vastkrijgen. De Groenen trokken van leer tegen het kappen van inlands hout, om de gevlekte bosuil te beschermen. Ik probeerde Vera Dua te overtuigen dat ik het hout juist nodig had om die uil te redden. Maar ook zij was niet te vermurwen.
En toen ik dan de dieren wilde verzamelen, kreeg ik het aan de stok met Gaia. Michel Van den Bossche beweerde dat ik wilde dieren gevangen hield tegen hun zin. Zij stelden ook dat de accomodatie te beperkt was en dat het wreed en onmenselijk was om zoveel dieren te houden in een beperkte ruimte. En hij diende klacht bij het gerecht omwille van overtreding van de wet op het dierenwelzijn.
Dan kreeg ik een klacht van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding dat ik meer allochtonen en vrouwen moest tewerkstellen op de bouwwerf van de ark, en de vakbonden wilden dat ik enkel vakbondsleden met arkbouwervaring te werk zou stellen.
Om het nog erger te maken heeft Douane en Accijnzen alle bezittingen en beleggingen van de Kerk aangeslagen. Zij beweren dat ik het land illegaal wil verlaten met bedreigde diersoorten.
En dan kwam de administratie weer op de proppen met de eis dat ik een mestactieplan moest hebben voor de ark, vooraleer ik de dieren zou mogen inladen.
En tenslotte ging de PS dwarsliggen : zij eisten dat ik een hoop mensen uit hun dienstbetoon zou meenemen.
Kortom, Heer, vergeef mij, het zal me minstens twintig jaar kosten om de ark te bouwen'
Plotseling stopte het met regenen, en de hemel klaarde op. Danneels keek verwonderd op, en vroeg aan God : 'zeg eens, God, is de zondvloed van uw programma geschrapt ? Gaat de wereld toch niet naar de bliksem ?'
'Maar Danneels toch', zei God, 'waarom zou ik me daarmee nog moe voor maken ? Uw regering is daar al volop mee bezig'.

Met dank aan pater Erik.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage