GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

woensdag 30 april 2008

Tevreden terug of juist niet........

Ik kom tevreden terug of juist niet…..

“ Zo meneer, da’s dan 23€. Bedankt , tot ziens en nog een prettige dag verder.”

Nog geen halve kar, wat zeg ik, de bodem van m’n winkelkarretje is zelfs nog niet eens volledig bedekt. 23 € voor wat charcuterie, wat wc-papier, wat kuisgerief en katteneten.

En dan heb ik nog geen vlees, sigaretten en drank. Alles ging toch goedkoper worden met de invoering van de euro? ’t Was kwestie van een paar jaren en onze levenstandaard ging met rasse schreden de hoogte ingaan? ‘k Heb zo ’t gevoel dat we met rasse schreden de dieperik aan het indonderen zijn. Alles wordt steeds maar duurder en duurder. De prijs van het brood stijgt, de prijs van de koffie, enfin alles stijgt, behalve de lonen.

Vroeger lag m’n karretje vol voor pakweg 25€ ( een goeie duizend Bfr. ), nu heb ik 75€ nodig om enigszins in m’n behoeften te voorzien. De afrekening van gas en electriciteit : nog zo’n lachertje. Ik verstook minder, milieubewust dat ik ben, moest eerst 99,83€ betalen. Ik trek bijna 500€ terug, een normale mens zou dus denken dat m’n factuur naar beneden zou gaan. Niets is minder waar. M’n factuur is gestegen tot bijna 123€. Begrijpe wie kan hé? De uitleg ? Omdat de energieprijzen blijven stijgen en ze me niet voor een verrassing willen doen staan bij de afrekening, mag ik nu per jaar 360€ meer betalen. Als ik teveel betaald heb, zullen ze het terugstorten. M.a.w. ik ben de bank van lening, ik leen hen 360€ zonder intrest. Prachtig hé? Liberalen aan de macht, landing meestal onzacht….

Solden ? Aan mij niet besteed hé, ik koop een paar schoenen voor 25€, drie weken na de solden staan dezelfde schoenen afgeprijsd voor maar 17,99€. Einde stock of zoiets. In ’t zak gezet voor 7€ en ’t gaat zomaar telkens door. En wij blijven dat maar slikken…….

Hoeveel gezinnen met één enkel inkomen, zouden er nog kunnen sparen de dag van vandaag? Weinigen, denk ik. Ik al lang niet meer, ‘k mag blij zijn dat ik nog in leven ben op ’t einde van de maand.

Drieentwintig eurookes voor dat beetje in m’n karretje, ‘k ben er nog niet goed van, maar allé, ‘k heb drie punten bijgekregen op m’n kaart van de GB. Waarvan één punt, omdat ik een herbruikbare zak gebruikt heb. Wreed content dat de GB zo’n geste doet, alle beetjes helpen. Wie ’t kleine niet eert, krijgt nooit gene groten steert……

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage