Zwanger van een banaan?
Ik hang door m’n raam, een sigaret rokende en een kopje Senseo op de
vensterbank. De frisse lucht doet me goed, ik adem diep in, vul m’n longen met
Vlaamse lucht. Met een ferme hoestbui als gevolg. Zou het dan toch waar zijn
van die fijne stofdeeltjes? Of ligt het aan m’n sigaret? Ik opteer voor het
eerste…
De flikkerlichtjes aan de overkant gaan aan en uit. De kerstman hangt
nog altijd aan het raam. Flikker toch op, man, denk ik. En inderdaad, hij
begint te flikkeren als een overjaarse strand-homo. Waarschijnlijk werkt hij op
zonne-energie, gezien de zonnepanelen op het dak. Sedert ze aan de overkant die
panelen gelegd hebben, brandt er daar dag en nacht licht. Ik heb al gevraagd om
een kabeltje te leggen naar m’n woonst, maar ze willen niet. Egoïsten, denk ik
dan. Een kabeltje aansluiten kan toch zo moeilijk niet zijn?
Buiten een kat die zit te mauwen omdat ze niet binnen kan, is er weinig
of niets te zien. Dan maar een beetje binnen loeren bij de overburen. De neger,
een woord dat men niet meer mag gebruiken, is bezig met de afwas. Z’n blanke vrouw
staat naast hem met een fles. Moet die zwarte medemens de afwas doen onder
dwang, vraag ik me af. ’t Is een fles cola want ik zie geen verschil tussen de
neger en de fles. Als het een plastic fles is, heeft hij geluk. Dat komt minder
hard aan dan een glazen fles hé? Denk ik toch. Ik dacht dat de slavernij
afgeschaft was, maar waarschijnlijk is het de dochter van een koloniale
plantage-eigenaar. Iemand die z’n geld nog steeds verdiend met rubber. In de Republic
Democratique du Congo gebruiken ze nog echte rubberen condooms. Die zijn
onverslijtbaar, je moet ze gewoon eens goed uitwassen met Dreft en klaar is
terug Kees. Geloof me of juist niet, ze hebben ze in verschillende kleuren en
smaken. Zwart en bananensmaak verkopen ze het meest. In de krant “ La voix du
Congo” stond er onlangs te lezen dat er een vrouw zwanger geraakt was van een
banaan. Dat moest ik even uitpluizen hé?
Mathilde Kuntaké beweerde bij hoog en bij laag, dat haar man alle
voorzorgen genomen had. Ze deed zelfs wat de kerk haar opgelegd had. Periodieke
onthouding en zo van die dingen waar paters en nonnen alles over weten. Tot ze
een foldertje kregen van de Voorlichtingsdienst van het Ministerie van Welzijn
en Andere Zaken. Wat die andere zaken zijn, zijn m’n zaken niet. In dat
foldertje, in zwart-wit, stond te lezen dat men gratis condooms kon krijgen bij
de plaatselijke medicijnman. Hij had er ook tweedehands, maar die lagen niet zo
goed in de eveneens plaatselijke markt. Mathilde Kuntaké zei het tegen haar
echtgenoot, verwees hem naar het foldertje, maar de arme man kon lezen noch
schrijven. Had dan je schoolgeld op tijd betaald, denk ik dan. In plaats van in
de lokale kroeg rond te hangen die tien kilometer verder was. Want daar moest
men het water gaan halen. Van water krijg je dorst, was de slogan van Desiré
Kuntaké. De neger, oei weer dat woord, die de barak daar openhield, had
gestudeerd in Louvain-la- Neuve. Economie-en handelswetenschappen. Met een
lening die hij bij de Dexiabank gekregen had heeft hij een een zaakje opgezet. Voor
een deel van de winst, mocht hij sterke- en andere dranken verkopen aan de
waterpomp van de Jezuieten. Het leverde hen allebei een aardige duit op. Belastingen
werden er niet betaald, want z’n zaakje viel onder de noemer van religieuze
werken. Hier in België moeten ze ook geen btw betalen op hun verzendingen naar
de Afrikaanse landen. Raar hé? Iedereen moet btw betalen, de kerk niet. Daar is
met al die bezuining nog niemand over gevallen…
Hij aanvaardde zelfs euro’s, roebels en dollars. Die hij met grote winst
omruilde bij de paters. Na aftrek van de kosten van de gebruikelijke zegen,
hield hij er nog genoeg aan over om z’n buitenverblijf in België verder af te
betalen. Z’n winkeltje in de Matonge-wijk was al lang betaald en diende om dat
klein beetje dat hij bijverdiende wit te wassen. Wat voor een zwarte een zekere
weerstand oproept. ’t Zal hem aan de kleur liggen, denk ik dan.
“ Doe je nog aan periodieke onthouding, Desiréé?” vraagt pater Pierre op
een toon die een duidelijke interesse vertoont in het wel en wee van z’n
onderdanen.
“ Comment?”antwoordt Desiréé, die er de ballen van verstaat, wegens
gebrek aan educatie.
“ Of je nog steeds kuis bent in het doen en laten…”
“ En Français, svp ende astublieft? Je ne comprends pas…”
Zelfs in het Frans zou hij er nog niets van verstaan, mompelt pater
Pierre. God in de hemel en ik op aarde, waarom moet ik zo lijden? Vraagt pater
Pierre zich af. Een donderslag als antwoord moest volstaan en om alle zonden
uit te wissen, begon het nog overvloedig te regenen ook.
Ze gingen onder het afdak staan. Een dak dat helemaal niet af was,
gezien het lekte langs alle kanten. De heilige pater heeft natuurlijk de beste
plek, die word maar half zo nat als de zwarte. Desiréé voelde een opkomende
woede in zich opborrelen. ’t Kan ook zijn dat de sterke drank aan het gisten
was in z’n verzopen maag. Ik hak subiet diene pater in mootjes met m’n machete.
Borrelmootjes als het ware. Maar zover kwam het niet, de regen verdween even
plotseling als ze gekomen was. Een stralende zon brak door het wolkendek. Hoe mooier
moet en kan ik het nog schrijven?
Desiréé neemt z’n gammele fiets, gemaakt uit verschillende onderdelen
van fietsen die men hier opgevist heeft uit de Schelde. Maar hij rijdt en da’s ’t
voornaamste. Hij zet z’n halve met water gevulde bidon op bagagedrager en verdwijnt
op het uitgehakte pad in de brousse. Die onbeleefderik moesten ze z’n handen afkappen,
denkt pater Pierre. Dat waren nog eens tijden, toen luisterden die zwartjes
wel. Ze hadden nooit moeten toestemmen met die onafhankelijkheid, gewoon een
beetje autonomie geven was ruim voldoende geweest…
Ja, zal je zeggen, maar wat heeft dat allemaal te maken met die
zwangerschap door een banaan? Weet ik veel, maar anders krijg ik m’n blad niet
vol. Nee, ik weet het wel, ’t was maar een grapje, zei ene Herman Goering in
het Neurenbergtribunaal. Ge moet dat allemaal zo zwaar niet oppakken, wij
hebben ervoor gezorgd dat er meer plaats is voor onze nakomelingen. Het scheelde
niet veel of hij was bijna vrijgesproken, de leukerd. Maar dit buiten
beschouwing en geheel terzijde…
Mathilde Kuntaké had ook haar gevoelens, die onthouding zei haar niets. Haar
geheugen liet haar af en toe in de steek, zeker als haar lustgevoelens de
bovenhand namen. Dan keek ze romantisch naar de maan en de sterren. Zich afvragende
hoe ver België verwijderd was van haar dierbaar Congo. Hoe meer ze erover
dacht, hoe romantischer ze ervan werd. De pot op met die onthoudingen, ik wil
mijne vent voelen, hij moet maar een banaan gebruiken. Is evengoed als een
condoom en ge kunt hem achteraf nog opeten ook.
Desiréé, zei ze, pak een banaan en pers er uwen piemel in, we gaan seks
hebben met bananensmaak. Desiréé, blij dat hij eens een ander kleurtje mocht
gebruiken, deed wat van hem gevraagd werd. Als een goede toekomstige huisvader.
Maar dat wist hij toen nog niet. Z’n piemel paste in de banaan, ’t zat als
gegoten. ’t Voelde zelfs heerlijk en ’t rook inderdaad naar banaan. Meestal is
dat wel zo of die banaan moet er al een paar weken liggen hé? Hij pompte zoals
hij de dagelijkse hoeveelheid water oppompte bij de paters. Maar bij de
zaadlozing ging het plots mis. De banaan vloog met een luide knal uitéén. Bananenmilkshake,
dacht Desiréé. Gratis en voor niks. Z’n vrouw kon er niet om lachen, hoe zou
jezelf zijn als je op het bijna hoogtepunt vol met bananensmurrie komt te
liggen?
In het dorp kwam iedereen al vlug te weten hoe de ware toedracht was. Mathilde
beweerde dat ze zwanger was van een banaan. Ze had believers en non-believers. Die
in nonnen geloofden, namen het met een korreltje zout van een kilo of twee. De believers
plukten alle bananen van de bomen in de wijde omtrek, wat dan weer een schaarste
tot gevolg had. Ze moesten op den duur bananen importeren uit Brazilië en
andere Zuid-Amerikaanse contreien. Daarom en alleen daarom, zijn Afrikaanse
bananan zo duur. De Oxfam-winkels kunnen ervan meespreken. Naar het schijnt kan
pater Pierre geen bananen meer horen of zien. In z’n wekelijkse preek verwijst
hij naar de gevaren van oneigenlijk gebruik van een banaan :
“ Jezus heeft gezegd:” Ga, vermenigvuldig u en laat daarna de kindertjes
tot mij komen. Voorwaar, ik zeg u. Geef ze bananenmoes, zo die al voorhanden
is, daar worden ze sterk van. Kijk maar naar de apen, uw dichtsbijstaande
soortgenoten…”
De zwarte gemeenschap moest hier even nadenken. Gedaan met onze piemels
in bananen te persen, riepen ze met een ferme halleluja er bovenop. De meeste
vrouwen waren het eens met hun mannen. Ze hadden al last genoeg van al die
vliegen die er op afkwamen. En ge krijgt die geur zo moeilijk weg hé?
Maar voor Mathilde Kuntaké veranderde niets. Negen maanden later werd er
een schoon zwart kindeke geboren, met van dat kroeshaar. Een zoontje. Het geel
van z’n oogjes leek op dat van een banaan, maar dat zal wel toeval wezen, denk
ik dan…
©GoNo
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage