GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

woensdag 7 januari 2009

Een winter zoals vroeger.......

We zitten in de greep van Koning Winter en we zullen het geweten hebben. Ik hoor de mensen klagen dat het verrekt koud is. Ja zeg, wat zoudt ge willen, 't is winter voor iets hé ? We zijn de laatste jaren verwend geweest met winters die meer op een zomer leken. Ik heb ook een hekel aan die ijstijden. Niet iedereen strooit zout of maakt de straat ijsvrij. Levensgevaarlijke toestanden. Gisteren scheelde het geen haartje of ik lag met m'n klieken en klakken in 't gasthuis. Op tv zeiden ze dat de wijkagent komt controleren of ge voor uw deur geveegd hebt. Onze wijkagent prefereert de warmte van het commisariaat, me dunkt.
Zodat het vanaf ons appartementsgebouw één grote ijspiste is, waar de stad Antwerpen jaloers kan op zijn. Ik denk dat ik schaatsen ga verhuren en een kraampje met jenever installeren. Als het ware het ongename met het nuttige paren.
Één ding mogen we zeker zijn, er zullen in 't voorjaar een heel pak minder muggen en consoorten zijn.
Nadeel, een heel pak vogels gaan deze winter niet overleven. Af en toe strooi ik wat broodkruimels naar beneden voor m'n gevederde vrienden, met het risico dat de ratten er op afkomen. Maar er vallen weinig vogels te bespeuren. Katten daarentegen zie ik genoeg. 'k Heb medelijden met die beesten, maar ik kan ze niet binnen pakken, wegens gebrek aan plaats. Ik vraag me soms af waar die beesten schuilen in dit barre weer. 't Is zo'n beetje als die landlopers die buiten blijven slapen en iedere vorm van hulp weigeren. Ik begrijp dat niet. Liever doodvriezen dan ergens in een warme, beschutte plaats te overnachten. 't Is gewoon wachten op de eerste vriesdode. En dat in de 21ste eeuw. Maar men kan ze niet dwingen, zegt men. Die mensen willen niets meer met onze maatschappij te maken hebben en verwerpen iedere hulp die komt van een officiële instantie. Het leger heeft bedden vrijgemaakt in leegstaande kazernes, keukens terug opengedaan met als resultaat : nul, komma nul. 't Moet frustrerend zijn voor hen die zich inzetten om hun medemensen te helpen.
Waar zouden al die illegalen nu zitten ? Ergens in een verwaarloosd pand, een gekraakte woning zonder gas of electriciteit ? En wat met hun kinderen ? Ik kan me niet voorstellen dat er nog geen slachtoffers gevallen zijn. Of wordt de berichtgeving wederom gecensureerd ? Mogen we het niet weten ? Want alles gaat toch zo goed in dit luilekkerlandje hé ? De rekeningen zullen de pan uitrijzen door dit barre winterweer. En de winsten voor de nutsbedrijven zullen navenant zijn. Zal men een reductie geven of zal men vanaf maart de toevoer afsnijden ? Want velen zullen hun rekening niet kunnen betalen, dat staat nu al vast. Men zou de mensen moeten vergoeden uit het Rampenfonds, want nood breekt wet. Maar de schatkist is leeg en 't Rampenfonds waarschijnlijk ook. In de zomer krijgen we een hittegolf en nu vriezen we vast waar we staan, 't is ook altijd iets in dit apenland......

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage