GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

woensdag 19 november 2008

Het spook van Berthe van La Roche.......


Een kennis van mij vertelde mij onlangs een verhaal waarvan ik nog steeds niet weet of het waargebeurd of verzonnen is. Hij was voor een weekeindje naar de Ardennen getrokken met vrouw en kinderen. De hond bleef thuis en de buren zouden een oogje in 't zeil houden.
Toen ze aankwamen in La Roche en Ardenne begon hun wagen te sputteren en viel stil op een goeie honderd meter van de ruïne van het Kasteel van La Roche. Er zat niets anders op dan naar het kasteel te gaan om hulp te halen. Toen ze daar aankwamen, bleek er niemand aanwezig te zijn. Ze hoorden stemmen, maar konden niemand niet vinden. Ze zagen een schimmig iets, beneden aan de toren. Toen m'n kennis naar de toren liep, was de schim plots verdwenen. M'n kennis dacht de persoon of wat het ook moge geweest zijn, naar boven gelopen was en ging hem of haar achterna. Toen hij boven kwam, zag hij inderdaad een persoon staan, gekleed in een lang zwart kleed. Toen hij dichterbij kwam, verdween de schim in het niets. Plots, het ene moment stond die persoon er, het andere moment was hij/zij weg.
Mijn kennis is een nuchter persoon, houdt zoals ik van een grapje op tijd en stond, maar dit pakte hem toch.
Hoe meer hij erover nadacht, hoe minder hij er van snapte. Tot hij me dit vertelde.Na mijn visie op het gebeuren, was hij compleet de kluts kwijt.Ik heb hem verteld dat hij waarschijnlijk een spook gezien heeft. Of zijn schoonmoeder. Maar nadien heb ik er zelf eens over nagedacht.
Een beetje googlen bracht een verhaal aan 't licht, die m'n kennis wellicht bekend in de oren zal klinken.

Het spook Berthe van La Roche
Tijdens bepaalde avonden, omstreeks het vallen van de nacht, ziet men op de ruïnes van het kasteel de Gravin Berthe van La Roche ronddwalen op de plaats van haar overlijden.

Wat m'n kennis gezien heeft, is dus inderdaad het spook van La Roche. Feitelijk heb ik ook een beetje gelijk, want zijn schoonmoeder is al 12 jaar dood. Misschien dan toch.....

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage