GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

vrijdag 24 oktober 2008

GoNo's Klare Kijk op.......

Ethisch onverantwoord......

Geld, geld en nog eens geld. Vier miljoen euro als opstappremie, 't kan tellen hé ? Da's de prijs die men moet betalen aan die zogenaamde verlichte geesten van een CEO's. Ik wil er direct voor tekenen. Zelfs al doe ik m'n job niet en lig ik een ganse dag te rollebollen met één of andere secretaresse, dan nog ben ik binnen voor de regen. Als voorzitter van een noodlijdende bank, kan ik het mij permiteren om miljarden te krijgen van de staat ( de belastingbetaler dus ) en mijzelf een premieke toe te kennen. En niemand kan mij iets doen, want contract is contract. Ze hadden maar de kleine letterkes moeten lezen. Ethisch onverantwoord, zegt de premier. Alsof die geldwolven er van wakker zullen liggen. Om te beginnen zou er een wet moeten komen, die politiekers verbiedt om te cumuleren. Vertegenwoordiger van het volk is een fulltime job. En men kan niet z'n volk vertegenwoordigen en zitpenningen opstrijken in een multinational. Of in bedrijven, die met ons belastinggeld gefinanciëerd worden. 't Is 't een of 't is 't ander.
Het volk zou massaal op straat moeten komen, een protestmars op Brussel moeten houden. Gedaan met ons uit te persen als citroenen. Gedaan met ons belastinggeld over de balk en de muur te gooien. Geef aan het volk wat het volk toekomt. Geef ons gestolen geld terug. Want diefstal is het, niet meer en niet minder. Bij mijn weten staan er straffen op diefstal. Wat let het gerecht om op te treden tegen die wetsovertreders ? Als ik de wet overtreed moet ik ook boeten. Maar schijnbaar staan die witteboordcriminelen boven de wet. Hoe komt het dat in al die beheerraden geen enkele gewone arbeider of bediende zit ? Bijna allemaal bedrijfsleiders en politiekers. Is men niet meer verkozen, geen nood, er zal wel ergens een postje gecreëerd worden met een fikse vergoeding er bovenop. En voor die bedrijfsleiders een premieke van zo'n vier miljoen eurookes, recht uit de belastingpot.
Moest het zo triestig niet zijn, 'k zou er eens goed mee lachen. Maar er valt niets te lachen. Onze lonen en vervangingsinkomens worden afgeroomd tot er juist genoeg overblijft om niet van honger dood te gaan. Er is al jaren geen geld om iets te doen aan de lage pensioenen, het leefloon en de te lage lonen. Is het dan verwonderlijk dat mensen op krediet kopen ? Men werkt het zelf in de hand, door al te gemakkelijk leningen toe te staan. De banken en kredietverstrekkers weten maar al te goed, dat indien men z'n lening niet kan afbetalen, de deurwaarder om de hoek staat te wachten. Vierhonderdduizend mensen leven onder de armoedegrens en dat in een beschaafd(?) land als België. In de 21ste eeuw. Er is geen reden tot paniek, we geven het gepeupel een aalmoes. En voor de rest mogen ze hun muil houden. En anders hebben we nog enkele muilkorven in de aanbieding........
Ethisch onverantwoord ? Laat me niet lachen hé ? Ethiek telt hier al lang niet meer, er is maar één ding dat telt. Geld, geld en nog eens geld.......

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage