GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

dinsdag 14 oktober 2008

Gesloten wegens......

't Is me wat met al die banken die failliet gaan. Mag ik me even voorstellen ? Ik ben Oscar Banks, directeur van een bankfiliaal, waarvan ik de naam niet mag zeggen, maar 't begint met een D......
Ik werk en leid ons filiaal al 25 jaar in Zichen-Zussen- Bolder, een dorpke dat bijna volledig agrarisch is. Met andere woorden een boerengat. Maar de lucht is hier gezond en als de boeren hun land niet aan 't bemesten zijn, is het hier heerlijk wonen. Iedereen was, tot aan de bankcrisis, altijd vriendelijk voor mij.
Ge weet hoe dat gaat op den buiten hé ? M'n bank steunde de fanfare, de wielerploeg van café “ 't Verloren Schaep”, de fancy-fair van de gemeentelijke school en nog wat van die socio- culturele evenementen.
Ik zag die crisis al van verre aankomen. Al die kredieten die wij op bevel van de hoofdzetel moesten toestaan, dat kon niet blijven duren. Ik ken hier zelfs een boer, die krediet kreeg op eieren die nog moesten gelegd worden. Toen z'n kiekens uit Nederland eindelijk aankwamen, bleken het allemaal hanen te zijn. Diene boer heeft een proces aangespannen tegen die legkipfirma, maar hij moet wel z'n maandelijkse aflossing van z'n kredietopname betalen. En zo zijn er hier nog meer, die in 't zelfde schuitje zitten. Kredieten om landbouwmachines te kopen, om schuren te bouwen, zelfs eentje die een krediet lopen heeft om mee te kunnen doen met Boer zoekt Vrouw. En wat dan te zeggen van al die beleggingen, die ik die boeren aangesmeerd heb ? Tegen 200% winst. Zolang de hemel helder is, is er geen vuiltje aan de lucht hé ?
M'n filiaal is voorlopig gesloten, wegens een tekort aan cash-flow. Die boerkes wilden hun spaarcenten terug, die ze in onze beleggingen gestoken hadden. Toen ze dreigden van m'n bank een mestbank te maken, heb ik het zekere voor 't onzekere genomen. En ben maar met m'n gezin op vakantie vertrokken naar de Provence. Ik ben 's nachts vertrokken, want 't is een heel end rijden hé ? Op de deur van m'n filiaal heb ik een briefje geplakt met de mededeling: “ Gesloten wegens Jaarlijkse Vakantie, voor al uw bankverrichtingen contact opnemen met de hoofdzetel te Brussel of de Federale Regering.......ook te Brussel”.
Nu ik er aan denk, ik moet dringend eens contact opnemen met de Banque Suisse, kwestie van m'n aandelen op tijd te verkopen.....

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage