GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

vrijdag 13 juni 2008

Omleidingen.........




Verleden jaar, rond deze tijd, trok ik met m'n brommer en 3 pistoleekes in m'n kofferke, er op uit om de naburige gemeenten onveilig te maken. Meestal weet ik nooit waar ik terecht zal komen. 't Is altijd op goed geluk en hopende dat ik heelhuids m'n kat terug zal zien. Ik probeer zo veel mogelijk de drukke banen te vermijden, maar ge hebt dat niet altijd in de hand. Dus ik vertrok en liet me leiden door m'n gebrek aan orientatievermogen. Maar ik heb voor in geval van nood een wegenkaart bij. Die meestal niet klopt. Wegens verouderd en wegens de vele omleidingen, want er is geen gehucht of dorpke, of ze zijn er aan 't werken. Vlaanderen lijdt aan de wegenwerkenziekte. Ernstig en op lange termijn zelfs dodelijk. Toch voor de middenstand. Van de bovenstand en de onderstand zijn geen gegevens beschikbaar. Op zeker moment ben ik onbewust richting Kontich aan 't rijden en ik geniet van de mij omgevende natuur. 't Zonnetje schijnt, aangenaam temperatuurke van zo'n 22°, meer moet dat niet zijn. Tot ik plots bij een bord kom, waarop staat: “ Fietsers afstappen en rijweg oversteken”. Tja, ik ben een brommende fietser, dus het zal ook wel voor mij tellen. Ik doe wat mij opgedragen wordt en steek, voorzichtig de rijbaan over. Op het rijwielpad staat terug een bord: “ Verboden voor bromfietsers B”.
Wat nu geblazen, zei den kikker. Ik mag hier niet rijden, en op de rijbaan kan ik niet rijden, wegens één grote put van de nieuwe rioleringsbuizen die ze aan 't steken zijn.
Ik veeg er m'n klak aan en denk er het mijne van. Ik brom rustig verder tot ik aan een kruispunt kom. Er is geen doorkomen aan en wil ik niet verongelukken in een bodemloze put, ben ik wel verplicht om af te stappen. Moet ik terugrijden of kan ik er misschien te voet over? Niks van aantrekken en eerst de inwendige mens versterken, kan ik nadien beter nadenken wat er mij te doen staat. Brommer naast een reuzenspoel geparkeerd, staat zeker niet in de weg voor eventuele fietsers die hier ook niet bekend zijn. Ik kijk, terwijl ik een pistoleeke eet, eens rustig om me heen of er geen uitweg is, zonder dat ik al die kilometers voor niets gedaan heb. M'n oog valt ineens op een oranje bord met de melding: “Omleiding”
Eigenaardig, wie zet er nu een bord achter een elektriciteitscabine ? Welke verwrongen geest bedenkt nu zoiets ? Typisch Vlaanderen hé ? Maar dat zal m'n oplossing wezen en m'n probleem van de baan helpen........
Eerst nog een sigaretje roken na het eten en drinken, tradities moet men ten allen tijden in ere houden. En ik heb tijd zat, want 't is nog vroeg en iedereen schijnt hier nog te slapen. Heerlijk toch, als men zo gans de baan en ganse dorpen voor zich alleen heeft. Ik voel me als een koning, die incognito z'n onderdanen bezoekt. Een koning op een brommerke, wat een zicht. Straks ga ik minzaam zwaaien naar m'n gepeupel.......Ik duw m'n brommer naar de weg waar ik de omleiding moet volgen, stap op en vertrek om m'n exploratietocht verder te zetten.De GoNo-route, in plaats van de Stanleyroute. Zou ik het genoegen mogen smaken om kennis te maken met een nog niet ontdekte stam ?Sjonge, wat werkt m'n fantasie toch weeral goed. Ik volg de weg tot aan een tweesprong en wat staat daar ? Juist, fietsers afstappen, omleiding! Ze maken er hier wel een lolleke van, ik weet nu al niet meer waar ik ben en dat belooft........
Ik zit tussen de patatten, de prei en de maisvelden. Op een foetspad, dat geimporteerd is rechtstreeks uit Kabila zijnen hof. De ene put na de andere, m'n brommerke rammelt en kraakt, zucht en steunt en ik ben bang dat hij gewoon uitéén zal vallen. Maar zoals m'n grootje altijd zei: “ Aan alles is een eind en aan een sigaar twee eindjes...”. En in dit geval, ben ik de sigaar hé ?
Eindelijk, ik kom terug op een grote baan, oef gelukt, terug de bewoonde wereld.....Eigenaardig, al die banen lijken op elkaar. Maar 'k zit in de goeie richting, want ik zie een bord met Kontich op. En via Kontich naar Duffel en hupsakee, wie gaat ermee ? In de verte, zie ik een reuzenspoel staan aan een kruispunt. Ik stop en bemerk een bord achter een elektriciteitscabine waarop staat: “ Omleiding”. Ik denk: verrekt, wie zet er nu een bord achter een obstakel, in plaats van er voor ? Er is hier schijnbaar iemand voor mij al gestopt, want ik zie een bolleke aluminumfolie liggen in de berm en een sigarettenpeukje. 't Is een goeie die daar gestaan heeft, want hij rookt Belga Filter..........precies hetzelfde merk dat ik rook. 't Komt me voor dat ik die buurt hier al ken, maar 't zal wel een gedacht zijn, want alle banen trekken op elkaar hé ?

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage