GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

dinsdag 10 juni 2008

Moto-onderonsje......






'k Zit gezellig op 't terras bij “ Den Beer” een dubbele cola te drinken, de zon brandt meedogenloos maar 't kan me niet schelen. Ik ben al aan 't oefenen tegen dat de wereld volledig opgewarmd zal zijn en wij allemaal zullen braden lijk kiekens aan 't spit. Ik observeer de mensen vanachter m'n zonnebrilglazen. Leuk voor mij, want ze kunnen m'n ogen niet zien, dus hoef ik niet bang te zijn om oogcontact te hebben. Ik heb m'n brommerke netjes langs de kant geparkeerd, zowat de helft op 't voetpad en de andere helft op 't rijwielpad. Uit pure balorigheid omdat het fietspad altijd ingenomen wordt door naast elkaar rijdende belhamels. 't Is nu maar afwachten tot er zo'n flapdrol tegen m'n brommerke rijdt. Wat dus niet gebeurde, al goed, maar 't is het bewijs dat ze mooi achter elkaar kunnen rijden......
Komt er zo'n overjaarse hippie, op strandsloefkes en met witte sokken aan. Ontbloot bovenlijf, dat aan 't vervellen is zoals een slang en last but not least een bermudabroekske aan. Man, man, man, wat een zicht. Ik verslik me bijna in mijne cola, de dienster is zo goed om eventjes op mijne rug te kloppen, wat mij een ferme hoestbui oplevert wegens te veel rook in m'n longen.
Ter ere van mij of iemand anders hebben ze op 't terras een Boedha gezet. Je gooit er een muntstuk in, doet een stil gebed en op 't einde van de maand kan de cafébaas z'n huishuur betalen van de muntjes die in het fonteintje gegooid worden. Goed gevonden, moet ik zeggen, nu nog de Lichtprocessie en we hebben er een bedevaartsoord er bij.
Er stoppen twee zware motoren, ik denk: de Hells Angels zijn gearriveerd. Ze parkeren hun moto's naast m'n brommerke, en denken waarschijnlijk dat het de normaalste zaak van de wereld is om halvelings op 't fietspad te staan. Ze stappen af en doen hun lederen jekker uit en wat zie ik ? De ene stoere motorijder is een blonde vrouw à la Betty, maar ietske groter. Haren vriend doet met veel show zijne frak uit en ziet er plots uit als een haringfileeke. Met armpjes zo dik als m'n polsen. Ik denk bij m'n eigen en bij mezelf, als die 's avonds voor de spiegel staat, is het zoeken geblazen.......
Komt er nog zo een stoere motard af, pakt zijne bocht en moet plotseling stoppen voor een camion, die ietske groter en zwaarder is dan hij. Resultaat: motorijder valt om, want een machine van bijna 400 kilo, houdt ge zomaar niet tegen hé? Zeker niet als ge juist uw rijbewijs gehaald hebt en totaal geen ervaring hebt met zo'n ding. Ik denk dat word hier hoe langer, hoe gezelliger. De stoere klautert terug op z'n machine en krijgt z'n moto niet meer in gang. Wat een afgang, ik hoor aan de tafel naast mij het nodige commentaar van z'n collega's. Ik kan me bijna niet meer houden van de binnenpretjes. Tot de twee motards vertrekken en de blondine los over haren schat zijne voet rijdt. Wat een klinkende ambras teweeg brengt...... de ene verwijt aan de andere dat hij niet kan rijden enzovoort.
'k Ben op m'n brommerke gestapt, biddend dat hij van de eerste keer start en ik mij ook niet belachelijk maak, ten overstaan van een stampvol terras. M'n gebed heeft geholpen en weg ben ik, bijna twee fietsers van de baan rijdend, die naast elkaar reden. Die fietsers toch hé, wanneer gaan ze eens leren rijden, vraag ik me af.........

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage