GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

dinsdag 20 mei 2008

Van werken ga je dood........

't Is toch altijd prachtig die mannen van 't stad bezig te zien. Zo een harde werkers vindt je nergens niet meer. Er stopt een grote camion voor m'n deur, die zeker nog twintig minuten met draaiende motor en het nodige lawaai, nutteloos staat te wezen. De benzine kost geen geld hé? En daarbij, de ingezetenen zullen het wel betalen. Ik vraag me af wat ze komen doen, want nergens zijn er verkeersborden gezet, die maar enigszins wijzen op hard labeur. Blijkbaar wachten ze op iemand of misschien wel op Godot. De deuren van hun camion gaan open en er stappen drie heerschappen uit, zo weggelopen uit Comedy Capers. In de laadbak ligt een hoopje zand en wat straattegels., een kruiwagen, een borstel en schop.Veel is het niet, maar 't stad moet ook bezuinigen. Ze steken alle drie een sigaretje op, dat ik dat nog mag meemaken. Er zijn dus toch nog rokers, 't is een uitstervend ras aan 't worden.
Er stopt nog een wagentje van 't stad en zo te zien aan z'n kostumeke, zal dat wel de baas zijn. Niet dat het veel uitmaakte, want ze rookten rustig verder en maakten geen aanstalten om ooit nog te beginnen. Ik keek er naar en dacht bij mezelve: 4 man, die betaald worden om wat te doen? Uiteindelijk neemt er ene een koevoet en tilt er mee een tegel uit de straat. Een hele toer, moet ik zeggen. De andere pakt een tegel uit de laadbak van de camion en legt hem opzij. De derde komt op z'n duizendste gemakske, die tegel halen en legt hem op de plaats waar de vorige gelegen had.Ge kunt duidelijk zien, dat die 3 op elkaar ingespeeld zijn. Ze doen het met een air van gewichtigheid, hun baas kijkt over hun schouder en ziet dat goed is. Hij is duidelijk tevreden dat hij zo'n sterke ploeg heeft, die uitblinkt in teamspirit.
Hij kijkt op z'n horloge, ziet dat het nog te vroeg is om al z'n schup af te kuisen en begint een babbeltje te slaan met 2 Witte Tornado's. Die erbij lopen alsof ze alle leed van de wereld moeten dragen.'t Zullen er wel zijn, die men verplicht heeft om zo'n werkje te doen. Anders gene dop of geen leefloon hé? Het groepje van de mannen van 't stad wordt groter en groter, de facteur is er nu ook nog komen bijstaan. Ik hoor dat het over de treinstaking gaat.. Ik heb de neiging om door m'n raam te roepen dat 't stad geen stakingsaanzeg gedaan heeft.. Maar ik laat het maar zo, want ze zien er te moe uit om mij van repliek te dienen.
Baasje kijkt nog eens op z'n klok en ja, 't is tijd om z'n schup en z'n biezen te pakken. Ik kijk op mijn klok en zie dat het kwart voor drie is. De mannen stappen in, de Tornado's vervolgen hun weg naar het verre niets. Ze zijn nog geen meter de straat uit of ik zie die camion in achteruit m'n straat weer inbollen.
Hadden die stadswerkers toch wel hun schop en hun borstel vergeten zeker. Volgens mij slapen die mannen rechtop, wat ook een kunst is.Ik lach mij bijna een bult, want ze staan eerst nog te discussiëren wie er van voor moet zitten. Jawadde, precies kleine kinderen. Intussen kan er niemand nog door met zijn auto en begint een concert van klaksons. Maar 't zijn er van 't stad hé en die trekken hun geen bal van iets aan, want hun motto is: “ Haast en spoed, is zelden goed, behalve als het voor uw pree te ontvangen is.....”

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage