GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

maandag 25 maart 2013

Vlaamse Leeuw gespot op Mars





Ik begin de winter kotsbeu te worden. Ik weet het, sommigen zullen zeggen dat het vroeger nog straffere winters waren. Toen de Schelde dichtgevroren was en men alle dagen een Elfstedentocht organiseerde. Toen de vogels diepgevroren uit de lucht vielen en je de ijspegels aan je neus kon gebruiken als ijsblokjes. Maar dat was in de vorige eeuw. Ik heb een flauw vermoeden dat het aan de noordpool warmer is dan hier. Dat de Eskimo’s in badpak rondlopen, terwijl ze zich tegoed doen aan een lekker ijsje. Hier komt ’s avonds ook de ijsventer, maar niemand koopt een ijsje. Ijsjes smaken alleen als de temperatuur stijgt boven de 20°…
Ik ben, met ware doodsverachting, door de ijskoude wind gegaan. Voorzichtig, want niet iedereen heeft voor z’n deur het ijs en de sneeuw weggeveegd. Er staan boetes op, maar de politie heeft wel andere dingen aan haar hoofd. Hun postzegels zijn op en ze moeten nu alle officiële stukken met de wagen wegbrengen. Wilt dus zeggen dat, als ze een brief schrijven naar pakweg Charleroi, dat ze die persoonlijk gaan afgeven. Van een service gesproken hé? Ik vraag me af wat ze gaan doen als het geld op is voor de benzine. Gaan ze hun ambtelijke schrijven dan met de fiets weg brengen? Misschien is er een nieuwe wielerploeg in de maak:- De Vrolijke Flikkenpedaalstampers- gesponserd door Camiel Verheyen, uw trouwe deurwaarder…
Volgens de geleerden, en die kunnen het weten, gaat de opwarming van de aarde gestaag voort. Moet weeral lukken dat ik net op dat stukje aarde woon waar de opwarming de loef afgesstoken wordt door de koude. In plaats van een hittegolf een koudegolf, ’t is weer eens iets anders hé? Maar volgens diezelfde geleerden wordt iedere hittegolf voorafgegaan door een koudegolf. Ja, zeg, zo kan ik het ook uitleggen. Iedere regenbui wordt voorafgegaan door een pak wolken. Achter de wolken schijnt de zon. Op de maan schijnt de zon ook, maar ‘t is daar geweldig droog, zeggen de boeren…
Op Mars ook, denk ik dan. Maar ik begin er toch over na te denken om naar Mars te emigreren. Als eerste Vlaming voet op Mars zetten, het heeft wel iets. De Vlaamse Leeuw die vrolijk wappert ergens in een godvergeten vallei op Mars. Ik zie me al staan op een berg, turend over de rode woestijn, wachtend tot shuttle er aankomt met honderd bakken Kriek. En wc-papier, want die zijn ze vergeten mee te geven. Waarschijnlijk zullen ze gedacht hebben, er zijn daar toch geen wc’s. De Vlaamse Leeuw-vlag heeft nu bruine strepen, ge raadt nooit hoe dat komt…
Ach, ik zit nu wel te klagen maar binnen enkele weken is al het winterse leed vergeten. Dan zal het weer te warm zijn. Dan loop ik weer te puffen als een versleten theepot. Dan moet ik door de hitte sleuren met m’n boodschappen. Op iedere etage zal ik effe moeten stoppen wegens gebrek aan adem. M’n longen zullen piepen als pasgeboren kuikentjes die Pasen overleefd hebben…
Maar vroeger, in de vorige eeuw, dat waren pas winters en zomers. Straffe winters en straffe zomers. Toen de Eskimo’s hun iglo’s moesten inruilen tegen een driesterrendiepvries want anders hadden ze geen woonst. Vandenborre heeft daat gouden zaken gedaan. Hugo van Praag ook. Je koopt het vandaag bij Hugo van Praag. Maar die is al lang failliet. Komt door de Chinezen, beweerde hij tegen de curator…

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage