GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

woensdag 13 maart 2013

Paus Franciscus den Eerste…




Paus Franciscus den Eerste…of zeg maar gewoon Franske...



De kardinalen hebben gekozen voor een Latijns-Amerikaanse paus. Na de Duitse marsmuziek, zal nu de Argentijnse tango weerklinken in het Vaticaan. De nonnen van dienst zijn nu al druk aan het oefenen. Kerkliederen op de maat van een tango, het zegt me wel wat. De kerken gaan terug volzitten. De pastoor die een tango danst met een nonnetje. We kijken er naar uit. Ze mag zeker niet vergeten een roos tussen haar lippen te steken, de doornen mogen eraan blijven. Jezus is toch ook gestorven met een doornen kroon op z’n kop?
Volgens de media is het een volslagen verrassing, niemand had hem bij de kanshebbers gerekend. Gezien z’n leeftijd, zesenzeventig is nu niet bepaald bij de jongsten hé? Doe er acht jaar bij en hij is even oud als z’n voorganger Benedictus. Misschien treedt hij ook wel af als hij vierentachtig is en niet meer weet wat hij, in godsnaam, zit te doen in dat Vaticaan. Hij is een jezuiet, waarvan algemeen geweten is dat ze sober leven en alleen maar verantwoording afleggen aan de paus. Nooit aan een bisschop.
Hij heeft gekozen voor de naam Fransciscus I, een heilige die met de vogeltjes kon praten. Een pater die alles wat hij bezat weggaf aan de armen. Een toonbeeld van soberheid en nederigheid. Ik vraag me af hoe dat te rijmen valt met de weelde en pracht waarin de nieuwe paus terechtgekomen is. Gaat de nieuwe paus de hele inboedel van de St-Pietersbasiliek in de uitverkoop zetten? Gaat hij zich nederig in het kerststalletje terug trekken, back to basic? Ik denk het niet, de paus is de vervanger van God en Petrus heeft de sleutel in handen. Maar ik moet eerlijk toegeven dat hij sympathiek overkomt, hij stond op het balkon als paus, alsof hij nooit iets anders gedaan had in z’n leven. Ik heb zo het vermoeden dat ze diene Duitser Ratzinger vlug zullen vergeten zijn. De Argentijnen mogen blij zijn. Al krijgen ze dan niet de Falklands terug, ze hebben toch maar mooi een Argentijnse paus. Na prinses Maxima, binnenkort koningin Maxima, ook al een Argentijnse, nu een paus. Hoeveel pausen heb ik nu al meegemaakt? ’t Begint aardig op te lopen. Johannes XXIII, Paulus VI, Johannnes-Paulus I, Johannes-Paulus II, Benedictus XVI, en nu Fransciscus I. Zes in totaal en ik leef nog. ’t Wordt tijd dat er eens een Belg paus wordt. Misschien iets voor Vanackere? Paus ACW den Eerste? Om wat orde te scheppen in de Vaticaanse financiën. Hoe het komt dat ik niet verkozen ben tot paus? Ik kon m’n cv met bijlagen niet opsturen. M’n postzegels waren op en tot overmaat van ramp werkte m’n mail niet. Maar ik beloof, bij leven en welzijn, dat ik binnen acht jaar zeker zal meedoen. Paus GoNo I, ’t klinkt geloofwaardig en daar is de kerk toch op gebaseerd hé?

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage