GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zondag 23 november 2008

Inspecteur GoNo trekt z'n conclusies.....

Inspecteur GoNo was juist Witse aan 't volgen, bij gebrek aan een beter programma, toen z'n telefoon ging.
't Is zondag, dacht inspecteur GoNo, wat kan er nu zo dringend zijn om mij te storen terwijl ik rustig aan 't tv-kijken ben ? Hij nam de hoorn van de haak, moest wel, want anders zou hij niets te horen krijgen hé ?
Hij had nog zo'n ouderwetse telefoon met een draaischijf, een echt antiek stuk uit bakeliet. Gekocht op de rommelmarkt, die men gehouden had ten voordele van de weduwen van de in dienst gestorven politiemannen en bij uitbreiding vrouwen.
“ Hallo, met inspecteur GoNo, 't is zondag en normaal moet niemand mij storen, maar omdat ik zo curieus en nieuwsgierig ben, ben ik benieuwd wat ge te zeggen hebt.......” sprak de inspecteur op vriendelijke toon.
“ Euh, 't is hier met agent Minnebone, ik bel u om te zeggen dat er een moord gebeurd is op het kerkhof van 't Schoonselhof”, meer bekend als 't Schoonselhof, in de volksmond......”
“ Agent wie ?” vroeg de inspecteur.
“ Agent Minnebone, inspecteur.....”
“ Ha, agent Minnestrone, ken ik u ?”
“ 't Is Minnebone, inspecteur, en niet Minnestrone. Minestrone is een soep hé ?”
“ Agent Minnestrole, ge zijt er een soep van aan 't maken.......maar goed, er is dus een moord gebeurd op 't Schoonselhof, als ik het goed begrepen heb. En moet ge mij daar voor bellen op een zondag ?”
“ Ja, de commissaris zei me dat u van dienst waart en dat ge de beurtrol moest volgen gelijk iedereen.....”
“ Zei de crommessaris dat ? En als ik nu eens niet thuis was ? Of ik was in slaap gevallen, wat dan ?”
“ Dan moesten wij u zoeken, tot wij u gevonden hadden, dat zei hij.......”
“ 't Is al goed, Minnestrone, 't is al goed........binnen een uurtje ben ik er, zorg intussen dat het lijk niet wegloopt, beter is van het lijk te boeien en lees hem z'n rechten voor.......”
“ Inspecteur, in België leest men geen rechten voor en zeker niet aan een lijk dat dood en overleden is.....”
“ Agent, gij gaat het nog ver schoppen, geen goesting om bij FC De Matrakkenkloppers te komen spelen,
ver-schoppers kunnen wij altijd gebruiken....”
“ Nee inspecteur, ik speel al bij een badmintonclub......”
“ Badminton, da's geen sport, da's voor jeanetten en verwijfde coiffeurs hé ?”
“ Inspecteur, is dat geen racistische opmerking ?”
“ Nee, da's een wetenschappelijk onderbouwde stelling, uitgezonden op Discovery Channel......”
“ Ach zo, goed ik zal z'n rechten en plichten voorlezen en het lijk er tevens op wijzen dat hij recht heeft op een advocaat, indien die arme donder het zich niet kan permiteren. Zo goed, inspecteur ?”
“ Agent, ge leert bij met de minuut, en doe nu uw plicht en laat mij verder naar Witse kijken.......”
“ Inspecteur, hoe lang duurt Witse ?”
“ Een drie kwartier nog, ongeveer toch.....”
“ Moet ik hier dan nog drie kwartier wachten.....inspecteur GoNo ?”
“ Agent, 't is een lijk en op 't kerkhof ligt het vol met lijken, leg hem op een grafsteen, zodat hij wat gezelschap heeft. Moet ik verdomme alles zelf doen ? En teken eerst de contouren af met wit krijt......”
Inspecteur GoNo gooide de hoorn op de haak, schonk nog een Kriekske in en zette zich terug voor de buis. Die Witse op tv zag er toch maar een snulleke uit, vondt hij. Precies ene die een hele dag badminton speelde. Zou het misschien familie zijn van die agent Minnestronesoep of hoe die hansworst ook moge heten ?
Eens kijken wat we zoal hebben aan bewijsmateriaal, dacht hij. We hebben een lijk dat dood is. Dus conclusie: het slachtoffer is overleden....... Het lijk bevindt zich in een onbeweeglijke toestand omdat het geboeid is. Conclusie: het lijk is voor 100 % gestorven......Het lijk bevindt zich niet meer in de mogelijkheid zich zelfstandig te verplaatsen. Algemene conclusie: het lijk is wel degelijk dood.....
Zo, dat was een goed begin, dat was wat anders dan diene badmintonspeler van een Witse, die altijd de hulp nodig had van heel de federale politie. Inspecteur GoNo was tevreden om redenen dat hij content was. Nu nog een Kriekske inschenken en dan met de fiets naar 't Schoonselhof.....'t Leven was toch simpel, bedacht hij zich bij 't inschenken van z'n Kriekske......

©GoNo ( wordt vervolgd...)

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage