GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zaterdag 22 november 2008

Brief aan de lieve Sint.....

Aan de Heer Sinterklaas
Avenida Mandarinas 1
Madrid
Espana




Lieve Sinterklaas,

Hoe gaat het in Spanje ? Woon jij ook in Benidorm, zoals m'n oma en opa ? Onze leraar Zedenleer zei vroeger altijd dat jij een Turkse bisschop waart. Ik begreep dat niet goed, zijt gij dan een Turk ? Één van de weinigen die katholiek zijn hé ? Of ben je ook een asielzoeker ? Of breng je daar alleen je vakantie door ? Waarom kom jij steeds met de stoomboot uit Spanje ? Je weet toch dat een stoomboot de lucht vervuilt ? De co2 uistoot van uwen stoomboot is gelijk aan tien camions, die hun motor stationair laten draaien gedurende een uur.
En waarom zijn al uw Pieten zwart ? Slavernij is toch al lang afgeschaft, dacht ik zo ? En zijn al uw Pieten wel ingeschreven of werken die in 't zwart ? Letterlijk en ook figuurlijk ?
Ik zag op de tv dat ge nog altijd een groot boek gebruikt. Daar staan dan alle kindjes in die stout geweest zijn. Dit jaar waren er geen stoute kindjes. Ik denk dat er iets aan uw communicatiemiddelen scheelt, als ik de leraren van Don Bosco bezig hoor, lijkt het wel of er geen brave kinderen meer zijn. Zou het niet beter zijn, om in plaats van een groot boek, een laptop te gebruiken ? In de Aldi verkopen ze die voor een zacht prijsje. En hebt ge al een gsm, daar smijten ze tegenwoordig mee. Ge krijgt er nog gratis belwaarde en 1000 sms'kes bovenop. 't Is toch raar dat kinderen van de lieve Sint een pc en gsm krijgen en gij zelf nog met een ganzenpen en een postduif moet werken. Of scheelt er iets aan die moderne vormen van communicatie ? Of hebt ge een verborgen agenda, lieve Sint ?
Ik vraag u dat allemaal omdat ik zelf bompa ben en ik niet wil, dat ik m'n kleinkinderen opzadel met consumptiegoederen die nadelig kunnen zijn voor hun gezondheid en voor mijne portemonnee. Met een puzzel van houten blokjes en een schommelpaard zijn ze al lang niet tevreden mee. Legoblokskes die dienen om met een katapult naar nietsvermoedende voorbijgangers te schieten. Zo ook knikkers. Hebt ge al eens een knikker tegen uwen knikker gekregen ? Ik kan u verzekeren dat uwen mijter op halfzeven zal staan, u zult de klokken van Rome en de Kerstman op hetzelfde moment zien passeren. Met bijpassende muziek van Mozart.
Het Requiem, als ge begrijpt wat ik bedoel.
Dit alles om u te zeggen dat ik een oplettende, begripvolle bompa ben, die geen honderden euro's wil spenderen aan niet-pedagogisch verantwoord speelgoed. By the way, beste sint, waarom komt al dat speelgoed uit China en Taiwan ? Zelfs de Japanners importeren uit China ? Kunt u me dat uitleggen in maximum 10 woorden ? Komma's en punten niet inbegrepen ?
Lieve beste sinterklaas, ik weet dat u stokoud en een beetje doof zijt, maar wordt het geen tijd om de fakkel door te geven aan één van uw hulp-sinterklazen ? Die hebben toch ook recht op promotie ? Of maak één van uw zwarte pieten sinterklaas. De eerste zwarte Sinterklaas.U zou geschiedenis schrijven, zeker weten.
Voor de rest wens ik u nog een gelukkige kommerloze oude dag en in plaats van al dat snoep kunt u beter groenten en fruit in hun schoentjes steken. Liefst onbespoten en bio -geteeld, de jeugd is onze toekomst, moet u maar denken......

Van uw lieve kapoen
©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage