GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

vrijdag 27 juni 2008

De aap kwam uit de mouw.......


De notaris zag, dat na ieder glas dat hij inschonk, de pastoor gemoedelijker werd. Z'n dochter, Sabrina kwam af en toe eens kijken, en de ramen open zetten want het begon daar in het salon meer en meer op een rovershol te lijken. De sigarenrook was te snijden en de beide heren hadden zich gezellig geïnstalleerd op de lederen sofa.
“ En meneer pastoor, een sigaartje en een goed glas wijn kan toch deugd doen hé ?”
“ Tegen wie zegt ge het, tegen wie zegt ge het........”
“ Moest dat nu echt, meneer de notaris ?”
“ Wat moest echt ?”
“ Awel, die affiche aan uw raam van uw partij ?”
“ Ha, die affiche ? Schoon hé ? Echte art nouveau, kunst met grote “K”........”
“ En denkt ge daar veel stemmen mee te halen ? De katholieken blijven toch de grootste partij, nikske aan te doen........”
“ Denkt ge dat, meneer pastoor ?”
“ Zeker weten, misschien haalt ge één of twee zetelkes, meer zal het niet zijn, als ge braaf zijt krijgt ge er misschien een strandzetelke bij. In Knokke-Heist of Knokke-le- Zoute......”
“ Meneer pastoor, 'k ga u een geheimke verklappen, maar niet verder vertellen hé ?”
“ Geheimen moet ge in mijne biechtstoel komen vertellen, daar geldt het biechtgeheim.......”
“ Awel, denk dan maar dat ik aan 't biechten ben, maar de absolutie moogt ge houden.........”
“ Wat kan er zo'n geheim zijn, dat ik het alleen maar mag horen, ge hebt toch niemand vermoord zeker ?”
“ Veel erger, meneer pastoor, veel erger......”
Nu was de pastoor benieuwd en ook een beetje curieus, om niet te zeggen nieuwsgierig. Wat kon nog veel erger zijn dan een moord ? Twee moorden of zelfs drie ?
“ Vertel op, notaris, ik zal doen of ik niets gehoord heb hé ?”
“ Welnu, meneer pastoor, ik ga me kandidaat stellen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen......”
“ Wablief, wablief, da's inderdaad veel erger dan een moord........” Eventjes was de pastoor ademloos.
Vandaar die affiche aan z'n raam, de notaris was z'n campagne al gestart. Daarom die tv op een strategische plaats en die rock'n'roll. De notaris was zich aan het profileren als de nieuwe wind die door het dorp zou waaien. En de mensen zagen er wel iets in, in die partij van de werkende mens......
De pastoor z'n hersens draaiden op volle toeren, maar werden belemmerd door een teveel aan wijn. Hij moest direct een vergadering beleggen om een strategie te bepalen, want het stond als een paal boven water dat de notaris het meende. Hij had er het geld voor en ook de capaciteiten.
“ Sorry, meneer de notaris, maar ik heb nog een belangrijke vergadering vanavond. Ik dank u voor de gezellige namiddag en bij deze nodig ik u uit om volgende week iets te komen drinken op de pastorij.”
“ Meneer pastoor, ik neem met beide handen uw uitnodiging aan, ik kijk er al naar uit.......”
Dat zal wel, dacht de pastoor, ik ook.....
Na het nodige handjes schudden en nog wat nakeuvelend over het weer en andere nietszeggende onderwerpen, namen ze afscheid van elkaar.
Gelukt, dacht de notaris, gelukt. Eindelijk een tegenstander, een eerwaardige tegenstander. Hij wist welk vlees hij in de kuip had, de pastoor zou nog aardig kunnen verschieten als ze de stemmen zouden tellen.
Maar dat was voor later. Eerst nog wat affiches laten komen en ze aan iedere boom van 't dorp ophangen.
Als morgenvroeg de pastoor uit z'n raam zal kijken, zal hij een zee van affiches zien met de kop van de notaris. Hij zal nogal een gezicht trekken, en da's nog maar 't begin. De notaris schoot in een lach, zo hard dat z'n dochter Sabrina, kwam vragen of hij zot geworden was.
“ Nee Sabrina, 'k ben niet zot geworden, maar morgen zal er iemand anders zot worden.......” Waarop hij gans het verhaal vertelde aan z'n dochter.
“ Subliem papa, subliem.........”
“ Ja hé ? En voor jou heb ik ook nog wat in petto, maar eerst moet ik m'n bestelling doen, we hebben nog wat werk voor de boeg.......”

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage