GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

vrijdag 16 mei 2008

Als de koning spreekt, moet ge luisteren......

Als de koning spreekt, moet ge luisteren.......

“ Zeg pa, d' er is nog niets op m'n rekening gestort ?”
“ Maar Flupke toch, dat gaat allemaal zo rap niet als ge zoudt willen hé ?”
“ Ja, maar ons Tilde wilt een nieuw saccochke, een nieuw tailleurke en nieuwe schoentjes met bijpassende collier en oorringen.”
“ Zeg Flupke, uw madam gaat er nogal op sedert ze opslag gekregen heeft ?”
“ Ze zegt dat ze afslag krijgt omdat ze prinses is en toekomstige koningin van dit chagrijnig landje....”
“ Moest ik van u zijn, Flupke, ik zou toch een beetje uitzien met wat ge zegt hé, de bevolking van dit godvergeten land is al niet content met diene opslag. En als ze een stok vinden, zullen ze er zeker mee slaan.”
“ Oei, papa, er gaat toch geen revolutie uitbreken, want dan heeft de Lorre problemen. Zijn meubelkes van den Ikea zijn nog niet afbetaald en zijne nieuwe Toyota Landcruiser 4X4 ook nog niet. Allé, feitelijk is gans zijne inboedel nog niet afbetaald, maar dat ligt aan z'n eigen. Altijd dat gestoef met z'n marine. Dat wreekt zich op den duur.”
“ We moeten er wel iets op vinden om terug een beetje in de gratie van de bevolking te komen hé?”
“ Ja, pa, maar ze zullen ons graag zien komen, 'k heb er geen goed oog in......”
“ Weet ge wat, Flupke ?”
“ Nee, pa, ik weet nietske, rien-de-knots, niemendalle ......”
“ Milles de tonerres, da's nogal een zoon die ik heb, en dat wil dan nog koning worden ook !”
“ Ja maar, papa, gij zijt toch ook zo maar ineens koning geworden ? Als nonkel Bauduin zijne kaars en zijne pijp niet gelaten had, dan waart ge nu nog altijd voorzitter van 't Rooie Kruis.....”
“ Moet ik soms van mijne troon komen en u wat kletsen tegen uwen prinselijke kop geven ?”
“ Elaba, papa koning, da's kindermishandeling, ik ga dat zeggen tegen Child Focus en dan kom ik op tv als vermiste en kunt gij het uitleggen tegen maman hé?”
“ Vergeet ge geen klein beetje.......?”
“ Nee, was ik iets vergeten ?”
“ Ja, aap van een koningskind, uwen papa, Zijne Koninklijke Hoogheid, is onschendbaar. Wegens dat hij geheel toevallig het staatshoofd is hé? “
“ Zeg papa, dat was maar om te lachen hoor, tussen haakjes: kunt ge me niet wat geld lenen, de bank is dicht en 'k vind m'n Visakaart niet.....?”
“ Natuurlijk, m'n teerbeminde opvolger, al wat ik m'n portefeuille heb krijgt ge, maar nikske tegen ons maman zeggen hé ?”

Z.K.H. bukte zich om in z'n achterzak zijne portemonnee te pakken, toen juist de deur van de troonzaal open ging en prinses Mathilde met veel gedruis binnenkwam. Flupke werd zo rood als een tomaat in volle bloei. Albert den Tweede deed of hij z'n benen moest strekken, terwijl hij het Belgisch volkslied fluitte, in het Frans en het Duits.
“ Philleke, 'k heb oew Visakaart gevonden, hij stak nog in m'n saccoch van diene keer toen we naar China geweest zijn, ge weet wel toen we Chinees gaan eten zijn......”
“ Tildeke, ik weet van nietske, rien-de-knots, niemendalle......”
“ Ge zult ne schone koning zijn gij, ene die nooit van iets weet, ne echte Saksen- Coburg, ze zullen tegen u nooit gene oorlog beginnen. Weet ge waarom ? Uit pure compassie hé ? Maar allé, al goed dat ge mij hebt en ik u graag zie omdat ik koningin ga worden. En ook een beetje omdat m'n huishouden nogal veel kost met al die kleine mannen.”
Albert the Second kon z'n monkellachje amper bedwingen en dacht er het zijne van. Door de bel gered, nu moet ik hem m'n laatste 50€ niet geven en als ik straks m'n avondwandelingetje doe in het park, ga ik via het achterpoortje een stapke in de wereld zetten.......En als ze vragen of ik niet toevallig de koning ben, antwoord ik zoals steeds: “ Nee, m'n vader, Leopold III , wou me niet erkennen.......” Al fluitende van “ Deutschland uber alles....” verwijderde hij zich met koninklijke waardigheid, zich verkneukelend bij de gedachte aan z'n barones, die zoals elke avond op hem wachtte. Wat zouden we vanavond eens spelen ? Schaken niet, want dan moest hij weer z'n koning platleggen als hij verloor. En dat was beneden Zijne Koninklijke Hoogwaardigheid, hoe zoudt ge zelf zijn hé? Eens koning, altijd koning.........

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage