GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

woensdag 9 april 2008

Mayonaise........

Mayonaise………

 

 

“ Beklaagde, is het juist dat ge uw schoonmoeder door het raam gezwierd hebt?”

“ Edelachtbare,  ’t was per ongeluk, ik had geenszins de bedoeling om haar door ’t venster te kiepen.”

“ Beklaagde, verklaar u nader of dichter, maar vergeet niet dat ge onder ede staat, en alles wat ge hier zegt tegen u kan gebruikt worden……”

“ Wel hoogedelachtbare, ’t zit hem zo, ik kwam thuis van ’t OCMW, weliswaar ietsje te laat, maar dat kwam door m’n vrienden. Die hadden net als ik hun leefloon gekregen en ge weet hoe dat gaat hé?”

“ Nee, beklaagde, dat weet ik niet, hoe zou ik dat überhaupt moeten weten? Wij hebben geen voeling met de maatschappij, laat staan dat we ons iets aantrekken van  de miserie van het plebs…..”

“ Edelgestrengelde,  wat is uber enz. en plebs, ik versta dat niet?”

“ Beklaagde, ge moet dat niet verstaan en daarbij, ik stel hier de vragen. ‘t  Is al ver gekomen als iedere doordeweekse burger zomaar vragen kan stellen, in wat voor een wereld leven wij hé?”

“ Sorry, weledele, dus ben ik met m’n vrienden afgezakt naar  café “ In Den Welkom”, het duivenlokaal op de hoek van de Provenciale Baan en de Heuvelstraat. Vroeger heette dat “ Den Zoeten Inval”, nu heeft het meer weg van “Den Buitenwipper”. Maar dit buiten beschouwing gelaten?”

“ Beklaagde, gaat ge me nu eindelijk vertellen, waarom ge uw schoonmoeder door ’t raam gekieperd hebt?”

“ ‘k Ben bezig, edele, maar als ge me telkens onderbreekt, ben ik mijne draad kwijt. Zoals ik al zei, gingen we naar dat café, omdat ik dringend een plaske moest doen en aangezien ik dit niet tegen de gevel wou doen en ook niet in m’n broek, was de keuze vlug gemaakt. De ene pint bracht de andere mee en een uurtje is zo om, als men in gezelschap van z’n vrienden vertoeft. Dus na de zevenentwintigste pint, vond ik het welletjes en dacht ik aan m’n vrouwtje die thuis op mij zat te wachten met haar eten. En zoals het een goede huisvader betaamt, ging ik naar huis om mijn liefde te verklaren aan m’n vrouwtje. Ik was nog niet goed binnen of die tang van een schoonmoeder begon mij uit te kafferen. Ik was een zuipschuit, een nietsnut, een schooier en nog van dat fraais….

Ik dacht, bij m’n eigen en bij mezelf, krijg de klere, maar plots deed ze de frigo open en gooide een pot mayonaise van den Aldi, naar mijne kop. Ik kan u verzekeren dat het even schrikken was, want diene pot was nog niet open geweest. Ik probeer hem nog te vangen, maar greep een gat in de lucht. Pot tegen de grond, pot kapot en ene grote smeerboel in mijn keuken. Ik dacht, ik ga m’n schoonmama een knuffel geven, zoals diene burgemeester van Kruibeke, om haar te laten zien dat ik niet kwaad ben. Schoof ik toch wel uit op die mayonaise en voor ik het wist, schoven wij beiden richting vensterraam. Schoonmama verdween door het open raam en kwam twee verdiepingen lager in het struikgewas terecht. Ik hoorde haar roepen dat ze haar erwtjes en peekes terug wou, dus heb ik die naar beneden gegooid…..”

“ Beklaagde, hoe verklaart ge die schedelbreuk van uw schoonmoeder, dat komt toch niet door die erwtjes en peekes?”

“ Jawel, edelachtbare, dat komt door die groenten…..;”

“ Beklaagde, in gans m’n carrière heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand een schedelbreuk kan oplopen door wat erwtjes en peekes….”

“ Wel, edelachtbare, ik was vergeten dat er nog een blikske rond zat……..”

 

Vonnis van de Rechtbank van Eerste Aanleg

 

Wij, de Rechter en Bijzitters, spreken beklaagde vrij en veroordelen schoonmama tot alle kosten.

Beklaagde had de intentie om schoonmama te knuffelen en schoonmama moest maar stil blijven staan, zodat de knuffel door kon gaan.

Schoonmama moest zich bewust zijn van de schade die zij het milieu toebrengt door haar groenten niet vers op de markt te kopen of bij de verse groentenstand in één of andere supermarkt.

Bewijsstuk nr A /1, zijnde één kapotte mayonaisepot met een restant van 1/3 mayonaise, wordt verbeurd verklaard en zal geschonken worden aan een goed doel, die veroordeelde zelf mag kiezen.

Bij deze wordt schoonmama veroordeelt tot alle kosten, voorlopig begroot op 450,99 €. Promotie & solden inbegrepen.

Ga heen in vrede en koop in ’t vervolg uw mayonaise bij den Delhaize.

De zitting is gesloten.

 

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage