GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zondag 20 januari 2008

Kaïn & Abelke..........

Kaïn & Abelke.

“ Mama, Kaïn heeft me weer geslagen!”
“ Zeg het tegen uwen papa, ‘k ben bezig met de was en de strijk hé?”
“ Papa zegt, dat ik daar ne vent van wordt”.
“ Papa kan veel zeggen hé, die had geen broers die hem wat muilperen verkochten.”
“ Kaïn, nagel van m’n doodskist, waar zit ge?”
“ Hier moeder, ‘k ben wat appelen aan ’t plukken voor uwen compote.”
“ Hebt ge Abelke geslagen, ja of ja?”
“’k Heb hem maar een heel klein tikske verkocht, ‘k kan er toch ook niet aan doen dat die teringlijder tegen de eerste de beste boom plakte?”
“ Verdikkeme, ge moet er mee stoppen diene kleine te slaan, vroeg of laat gebeuren er nog ongelukken.”
“ Maar mama, ‘k heb twintig keer gevraagd om in diene boom te kruipen en die appels naar beneden te gooien. Maar meneerke is te mooi om z’n handen wat vuil te maken.”
“ Jaja, aan uwen uitleg zal ’t niet liggen en aan uw tong ook niet hé?”
“ Zoek maar een boom uit en ga maar wat afkoelen, met uw gezicht naar de boom.”

Verdomme, dacht Kaïn, diene kleine krijgt hier altijd gelijk. ‘k Werk me hier een pleuris en wat krijg ik? Ja, wat kreeg hij? Juist, stank voor dank.
Eén dezer dagen sla ik hem, geheel per toeval, de kop in. Dan is het voor eens en voor altijd opgelost met z’n gemekker.

“ Abelke, gaat ge mee, we moeten de geiten melken?”
“ Zeg Kaïn, kunt ge dat niet alleen? ‘k Lig nu juist zo goed te zonnen, hé?”
“ Gaat ge mee, ja of nee?”
“ Nee, en laat me gerust of ‘k zeg het tegen mama.”
“ Abel, onnozelaar van een debiele broer, als ge niet maakt dat ge recht staat, sla ik je hier ter plekke de kop in!”
“ En wie gaat ge daar voor meebrengen hé, ons pa ?”
“ Nee, ikke, helemaal alleen.”
“ Loop naar de maan, de zon en de sterren……”

De rest van ’t verhaal kent ge. Kaïn sloeg, weliswaar in een vlaag van woede, z’n broertje de kop in. Hij werd verbannen uit het ouderlijk huis en mocht alleen wat schapenvellen meenemen, z’n rekening werd geblokkeerd en z’n zuinig gespaarde kraaltjes, verbeurd verklaard.
Het laatste wat men van hem hoorde was: “ Ik word terrorist!”
Maar hier zaten de bijbelschrijvers compleet verkeerd, want hij zei :” Ik word toerist!”
Zo zie je maar, dat met één woordje, de geschiedenis er helemaal anders uitgezien zou hebben……..

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage