GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zondag 2 december 2007

Stil verbond in de regen.......

Stil verbond in de regen.....


Ik wandel, in de kille regen, door de grote lange dreef van 't kerkhof. Hier heerst stilte, buiten de regen die neervalt op de duizenden graven, en een eenzame vogel die nog tjilpt. 't Is geen weer om een hond door te jagen en toch kom ik enkele bekende gezichten tegen. Buiten een goeiedag en “wat een weer” spreken we niet met elkaar. Toch is er een verbondenheid, iets van herkenbaars in onze gesamenlijke tred.......
Ik stap rustig verder, met m'n gedachten aan m'n zijde. Ik denk aan m'n voorbije leven en hoe het verder moet. 't Is hier de uitgelezen plaats om zoiets te doen, het besef van hoe vergankelijk het leven wel is........
't Is guur en 't begint harder te regenen, maar ik ben warm ingeduffeld en 't kan me niet raken want ik ben eventjes afwezig op deze aardbol. 'k Vertoef in m'n eigen wereldje, ver van alle aardse zorgen en mensen(?) die er op uit zijn anderen pijn te doen.
“ Slecht weer, vandaag hé?”
Ik kijk even terzijde en zie een jonge man met een ringbaardje, bruinverbrand als kwam hij van één of ander tropisch land. Waar kwam die plotseling vandaan? Was ik dan zo in m'n eigen leefwereldje bezig, dat ik hem niet eens opgemerkt heb?
“ Tja, 't is herfst en de natuur kent haar eigen wetten, zo te zien”, antwoord ik hem waarheidsgetrouw.
“ Weet je, 't is precies of alle zonden van de wereld weggespoeld worden met een ferme bui, vindt je niet?”
Dat mankeert er nog aan, denk ik, een godsdienstfanaat, 't moet weeral lukken!
“ Als diene van daarboven alle zonden wil laten verdwijnen met een regenbui, dan kan Hij beter de wereld nog eens 40 dagen onder water zetten, dat lijkt me een pak efficiënter.....” antwoord ik hem een beetje uitdagend.
“ Denk je werkelijk dat Hij dat nodig heeft, zou het niet beter zijn dat Hij terug op aarde kwam om de mensen terug te leren wat Z'n naam inhoudt en wat het betekent om christen te zijn.....?”
“ 'k Denk, moest Hij terugkomen, Hij in razernij zou ontstekenen, bij het zien van hoe er in Zijn naam misbruik gemaakt wordt van alles wat leeft en groeit op deze planeet”.
“ Misschien is Hij er al, maar zien de mensen het nog niet en weet je, in iedere mens schuilt een beetje Christus of ze het nu willen of niet, 't moet alleen gestimuleerd worden, misschien moet jij dat wel doen of je buurman of je collega........”
“ Ben je gek, man, 't is al genoeg dat er ene gekruisigd is omdat Hij de liefde wou uitdragen, we leven in een tijd waar de Romeinen een puntje kunnen aanzuigen!”
Ik draai me om, om z'n reactie te zien, maar verdikkeme, waar is die vent gebleven?
Droom ik nu ook al op klaarlichte dag? Waar is die jongeman met z'n ringbaardje?
'k Krijg er kop noch staart aan en denk na over wat hij gezegd heeft en vraag me plotseling af........
Zou Hij het kunnen zijn of heb ik Hem, onbewust gemaakt, maar nee, hij was levensecht en geen fata morgana of wat dan ook.........

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage