GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zondag 21 oktober 2007

Wachten op........de bus.

Wachten op ……de bus.


Ik sta te wachten op de bus, buiten het bushokje, want ik rook en m’n toekomstige medereizigers bekijken me al met een vieze blik. ‘k Heb het ooit anders gekend, toen vroegen sommige medereizigers of ik geen sigaret te veel had. Maar tijden veranderen en mensen ook. Het is nu “in” om je neus op te halen voor je rokende medemens.
Dus ik sta te wachten en zoals gewoonlijk is de bus te laat. De tram, de trein, de bus, m’n pree…….alles in dit godvergeten land, altijd te laat. Alleen de belastingen zijn op tijd. Ik denk, ik steek er nog eentje op, voor het te laat is.
Hoor ik zo’n snotblaag van een jaar of tien, tegen haar vriendinnetje zeggen:
“Kijk, dat is wat ons mama bedoelde met iemand die de lucht verpest….”
Ik dacht, wat krijgen we nou? Geloof het of niet, direkt sprongen er een stuk of twee oude pilarenbijtsters mee op de kar. Ik moest daar een litanie aanhoren, ’t was precies of de aarde verging. Met alles er op en er aan! Allemaal mijn schuld en van die verdomde sigaretten. ’t Schijnt, volgens die compleet geschifte bende, dat ik kankerverwekkende stoffen in lucht blaas, ik rook nochtans Belga Filter met de nadruk op Filter.
Even later stopt er een bus, in een walm van slechte diesel, een rook achterlatende die mij tranen en een hoestbui kost.
“ Zie dat komt er van, als ge te veel rookt, uw longen gaan kapot en ge krijgt er kanker van…..!” zegt de ene oude juffrouw tegen de twee meisjes. Ik wou ze van repliek dienen, maar ‘k heb het gelaten. ’t Is toch hopeloos…..
Er stopt een bus, met daarachter een tientonner met remorque.
“Kom, we zijn weg”, hoor ik de meisjes zeggen,” m’n papa is er!”En ze stapten in de tientonner.

Bus en camion vertrekken samen, mij achterlatend met zwarte longen en de smaak van kankerverwekkende benzeendeeltjes………..

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage