Herald of Free Enterprise
De Herald of Free Enterprise was een Brits roll-on roll-off autoveer dat op 6 maart 1987, vlak na vertrek richting Dover uit de haven van Zeebrugge, kapseisde. De ramp had 193 doden tot gevolg.
De Herald of Free Enterprise was in 1980 gebouwd bij Schichau Unterweser AG in Bremerhaven (Duitsland) en had een lengte van 131,91 meter, een breedte van 23,19 meter en een diepgang van 5,72 meter. De maximumsnelheid was 22 knopen (41 km/h). Het schip was eigendom van rederij Townsend Thoresen die in januari 1987 gekocht was door P&O Ferries; de werknaam Townsend Thoresen werd een week na de ramp afgeschaft. De Pride of Free Enterprise (heet nu Oleander) en de Spirit of Free Enterprise (heet nu Anthi Marina) zijn zusterschepen.
Oorzaak van de ramp
Om 19:05, net na vertrek om zeven uur 's avonds, kapseisde het schip op zo'n 91 meter voor de Belgische kust. Er was op dat moment 80 man personeel aan boord en het vervoerde ongeveer 600 passagiers, 81 personenauto's, 3 bussen en 47 vrachtwagens.
Analyse van de ramp leerde dat dit een typisch Human Factors ongeval bleek te zijn, waarin een combinatie van latente en actieve fouten op dit specifieke moment de opening tot het ongeval gaven. Tot de latente fouten kunnen zowel technische (ontwerp van het schip, ontbreken van waarschuwingssystemen) als organisatorische (onduidelijke taakverdeling bemanning, haast om op schematijd te varen) gerekend worden. Tot de actieve fouten het openlaten van de boegdeur, het te snel varen, het niet leeg zijn van de ballasttanks, en het drinken van alcohol tijdens actieve dienst door officieren.
Het Roll-on Roll-off scheepstype lag daarvoor al onder vuur, vanwege de grote autodekken die over de volle lengte en breedte doorliepen om snel te kunnen laden. Zodra een dergelijk schip water maakt, zorgt het vrije vloeistofoppervlak voor een snelle afname van de stabiliteit en een zeer snel kapseizen. Het zou echter tot na de ramp met de Estonia duren voordat de IMO de SOLAS aanpaste met onder andere meer eisen aan lekstabiliteit voor ro-roschepen
De Herald of Free Enterprise was in 1980 gebouwd bij Schichau Unterweser AG in Bremerhaven (Duitsland) en had een lengte van 131,91 meter, een breedte van 23,19 meter en een diepgang van 5,72 meter. De maximumsnelheid was 22 knopen (41 km/h). Het schip was eigendom van rederij Townsend Thoresen die in januari 1987 gekocht was door P&O Ferries; de werknaam Townsend Thoresen werd een week na de ramp afgeschaft. De Pride of Free Enterprise (heet nu Oleander) en de Spirit of Free Enterprise (heet nu Anthi Marina) zijn zusterschepen.
Oorzaak van de ramp
Om 19:05, net na vertrek om zeven uur 's avonds, kapseisde het schip op zo'n 91 meter voor de Belgische kust. Er was op dat moment 80 man personeel aan boord en het vervoerde ongeveer 600 passagiers, 81 personenauto's, 3 bussen en 47 vrachtwagens.
Analyse van de ramp leerde dat dit een typisch Human Factors ongeval bleek te zijn, waarin een combinatie van latente en actieve fouten op dit specifieke moment de opening tot het ongeval gaven. Tot de latente fouten kunnen zowel technische (ontwerp van het schip, ontbreken van waarschuwingssystemen) als organisatorische (onduidelijke taakverdeling bemanning, haast om op schematijd te varen) gerekend worden. Tot de actieve fouten het openlaten van de boegdeur, het te snel varen, het niet leeg zijn van de ballasttanks, en het drinken van alcohol tijdens actieve dienst door officieren.
Het Roll-on Roll-off scheepstype lag daarvoor al onder vuur, vanwege de grote autodekken die over de volle lengte en breedte doorliepen om snel te kunnen laden. Zodra een dergelijk schip water maakt, zorgt het vrije vloeistofoppervlak voor een snelle afname van de stabiliteit en een zeer snel kapseizen. Het zou echter tot na de ramp met de Estonia duren voordat de IMO de SOLAS aanpaste met onder andere meer eisen aan lekstabiliteit voor ro-roschepen
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage