GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zaterdag 20 december 2008

Laatste Speech van Premier Leterme....

Foto Reuter
Beste vrienden van het federaal halfrond,
beste collega's en beste bezoekers,

Zoals u weet verkeert dit land in een grote en diepe crisis. Men vraagt al van bij m'n aantreden in maart 08, dat ik mijn ontslag zou geven. Maar als ik m'n ontslag zou gegeven bij m'n aantreden, zou het onnozel en volstrekt debiel zijn geweest. Ik ben verkozen met meer dan 800 000 voorkeurstemmen, ik hoef dus geen verantwoording af te leggen aan dit parlement, maar aan m'n kiezers. Ik geef toe dat er fouten gebeurd zijn, maar ik wist van niets en 't is allemaal achter m'n rug gebeurd. Ik had het volste vertrouwen in mijn kabinet en na de loonopslag die ik hen had gegeven, had ik geen enkele reden meer om hen te wantrouwen.
M'n collega en trouwe vriend Van Deurzen, tevens minister van Justitie, heb ik altijd gesteund en geniet nog steeds mijn vertrouwen. Er is geen reden tot ontslag, ik herhaal geen reden tot ontslag. Voor geen enkele minister en zeker niet voor mij. Dus stop uw gezaag dat ik en deze regering moet aftreden. Ik heb de scheiding der machten gerespecteerd, buiten een paar telefoontjes die ik gepleegd heb naar de procureur-generaal, is er niets gebeurd. Die telefoontjes gingen uitsluitend over de prijs van de patatten bij boer Theunissen, een gemeenschappelijke kennis van ons. Boer Theunissen, die ook Fortis-aandeelhouder is.
Maar dit had niets te maken met het proberen te beïnvloeden van de rechterlijke macht. Totaal niet. Als men al niet meer over de prijs van de groenten mag spreken, over wat dan wel nog ? Nieuwe verkiezingen zijn geen optie, gezien de erbarmelijke toestand waarin ons landje verkeert. Aftreden doen we ook niet, we gaan gewoon door met hetgeen waar we goed in zijn. Met palaveren in deze praatbarak. We , ik en de voltallige regering, zijn daarom van oordeel dat we moeten doen alsof onze neus bloedt. Er vallen geen ontslagen in de regering......

Een paar uur later, lag Van Deurzen het eerste met z'n klieken en klakken buiten. Nog een paar uren later lag gans de regering Leterme op apegapen, en zat de premier bij de koning zijn beklag te doen. De koning troostte hem met de gevleugelde woorden :” Mon chèr Yves, il n'y a plus des Belges......”

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage