GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

dinsdag 26 februari 2008

E-mailtjes.........

E-Mailtjes.

Ge vraagt je soms af tot wat al dat computergedoe mag dienen. De vooruitgang staat niet stil, zegt men. De vooruitgang misschien niet, maar de mensen wel, denk ik.
Je stuurt een e-mail omdat ze dringend antwoord nodig hebben en wat blijkt?
Veertien dagen nadien krijg je antwoord op je e-mailtje met de mededeling dat men je e-mailtje goed ontvangen heeft en men de betrokken dienst op de hoogte zal stellen. Nog veertien dagen later zit er een brief in je bus, om te zeggen dat je u dringend in orde moet stellen met je ziekenkas, want anders kan men je eventuele uitkeringen niet meer uit betalen. Idem dito voor de bond, waar ik met het oog op ’t einde van m’n contract, mij aangesloten heb.
Ik probeer de regeltjes te volgen, maar soms lijkt het wel een doolhof, waarin een kat zelfs haar jongen niet meer terug vindt.Ze gingen de administratie vereenvoudigen, minder papierwerk en meer via internet. Het zogenaamde electronisch loket.
Maar om in orde te geraken dient men zich overal aan te bieden met z’n pas en de nodige attesten. Aan mij werd gevraagd een bewijs te leveren dat ik nog woonachtig ben in België; een samenstelling van ’t gezin om in orde te blijven met de ziekenkas.
Waar denken die dat ik woon? Op Antartica? Of tussen de Papoea’s? Een samenstelling van m’n gezin? Ik woon samen met m’n meubels en m’n kat, dat zegt genoeg hé? En dat al ettelijke jaren.Toch met m’n meubels, m’n kat is er achteraf bijgekomen. Al dat gedoe, jaagt mij telkens op de kast hé? Dus zal ik eerst mij moeten aanbieden op ’t gemeentehuis, daar een nummertje trekken zoals bij den beenhouwer, en wachten tot m’n nummertje op het bord verschijnt om dan een preek te horen van één of andere mislukte bureelbediende, die al jaren vastgeroest zit op zijne stoel. Maar ’t is een ambtenaar en daar moet ge altijd mee oppassen. Of ze laten u vijf keren terugkomen voor niets.
Zelfde scenario zal zich afspelen op de ziekenkas, waar men mij zal zeggen dat ik al veel vroeger moest langs gekomen zijn. Als ik dan van repliek zal dienen met verwijzing tot m’n e-mails, zal men mij zeggen dat er een foutje in het programma zat en het buiten hun wil was, dat ik zo laat antwoord gekregen heb. Vandaar die brief, zal men er aan toevoegen. Ge moet geen helderziende zijn om dit te kunnen voorspellen hé?
Maar allé, fris gewassen en met nog meer frisse moed, begin ik straks aan m’n rondleiding langs de diverse loketten. Eerst m’n siskaart nog zoeken, want anders is gans m’n uitstapje in de beschaafde wereld voor niets geweest. Als ik nog maar aan die siskaart denk, begin ik al te sissen.......
’t Spijtige is, dat ik me wel in orde moet stellen, want anders kan ik m’n ziekenbriefjes nog niet eens inwisselen, laat staan ze te ontvangen hé?
‘k Ben benieuwd hoe vriendelijk ze zullen zijn aan die loketten en of ik mij zal kunnen inhouden om hen niet op ludieke wijze van antwoord te dienen........
Er zit misschien stof in voor een verhaaltje, wie weet hé?

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage