Even de tel kwijt...
Er gaat geen dag voorbij
zonder dat ik overstelpt word met telefoontjes van onbekenden die mij
een abonnement willen aansmeren. Op de meest onmogelijke uren, gaande
van 8:00 tot 20:00. Ze kloppen daar schijnbaar lange uren in die
callcenters.
' Spreek ik met X ?'
' Nee, u spreekt met Y, X
is momenteel op vakantie op Antarctica...'
' Maar het nummer is
toch...( waarbij ze m'n mobiel nummer herhaalt )...'
Ze schijnt me niet te
geloven, de aanhouder wint zal ik maar denken, wat zij ook denkt
waarschijnlijk.
' Kan ik de boodschap soms
doorgeven? Ik heb een satellietverbinding met meneer X...'
' Nee, ik moet meneer X
persoonlijk spreken over dit aanbod...'
' Misschien kunt u een
tipje van de sluier oplichten? Over welk aanbod gaat het? Wie zegt
dat ik niet geïnteresseerd ben in dat unieke aanbod?'
Ik hoor haar nadenken,
haar baas fluistert haar nu in haar oor dat er een potentiële vis
aan de haak hangt...
' Ja meneer, het gaat hem
om de unieke gelegenheid om in het bezit te komen van nieuwe geslagen
munten in zilver en goud met een beperkte oplage. De eerste munt
krijgt u voor het luttele bedrag van 2,95€...'
' Wacht even, hoeveel is
die munt waard? Wat zegt u? Twee euro? Dus als ik het goed begrijp
betaal ik 95 cent meer dan die munt waard is?'
' Dat is een deeltje van
de verzendingskosten, meneer..'
' Wat bedoelt u feitelijk
met de eerste munt? Volgen er dan nog andere unieke munten?'
' Ja meneer, u kunt de
eigenaar worden van een unieke verzameling munten die ieder jaar in
waarde stijgen. Een belegging dus in deze tijden van crisis...'
Ik word er als het ware
stil van. Ik zie mij al miljonair worden door het simpele feit om te
beleggen in waardevolle unieke munten. Zouden er ook Romeinse of
Griekse munten tussen zitten? Van die munten waarop duidelijk te
lezen staat 450 BC? Terwijl ze geduldig wacht of ik toe zal happen,
zoek ik op het internet naar beleggingen in waardevolle munten.
Waarbij ik plots op een site kom die herdenkingsmunten aanbiedt, met
dezelfde reclameslogan die m'n gesprekspartner hanteert...
' Kan ik u dan
inschrijven? Geheel kosteloos en vrijblijvend, u kunt het abonnement
ten alle tijden opzeggen, wij willen alleen maar tevreden klanten...'
' Die zogenaamde
waardevolle munten zijn dat toevallig geen herdenkingsmunten?'
Stilte aan de overkant,
haar baas krabt zich nu in het weinige haar dat er nog op z'n hoofd
staat. De rest is verdwenen door klanten zoals ik. Stresserend zo'n
callcenter leiden, zullen we maar denken hé?
' Mag ik uw naam en adres
noteren? U krijgt de eerste munt binnen de vijf dagen opgestuurd.
Profiteer er nu van, het aanbod is maar beperkt geldig...'
Ze laat zich niet van de
wijs brengen, antwoordt gewoonweg niet op m'n vraag. M'n aanbod was
ook maar beperkt geldig, de tijd om een antwoord te krijgen op m'n
vraag...
' U heeft niet geantwoord
op m'n vraag. Moet ik die nog eens herhalen?..'
' Wat was uw vraag dan
wel?'
Ik hoor een lichte
irritatie in haar stem, de vriendelijkheid is aan 't verdwijnen als
sneeuw voor de zon. De stress van haar bijna kale baas slaat nu over
op haar. Om het haar uit je kop te trekken, denk ik dan...
' Of die waardevolle
munten toevallig geen herdenkingsmunten zijn?'
Weer een stilte. Is die
vraag nu zo moeilijk? Intussen zit ik hier al een half uur te
palaveren over iets dat me totaal niet interesseert. Maar ik verveel
me, terwijl ik zit te wachten op m'n huisdokter die z'n sadistische
neigingen weer eens zal komen botvieren op m'n eens zo goddelijk
lijf. Het is altijd met een waar genoegen dat hij met veel plezier
die spuit in m'n bil ramt...
' Er zijn inderdaad
herdenkingsmunten bij, maar die zijn van verloop van tijd ook geld
waard. U moest eens weten hoeveel verzamelaars grote sommen
neerleggen op veilingen.
Een herdenkingsmunt van
Kennedy bracht onlangs 16 000 dollars op...'
' Een schilderijtje van
ene A. Hitler bracht nog meer op. Het is maar wat de gek eraan wil
geven hé?'
' Meneer, kan ik u nu
eindelijk inschrijven? Of bent u niet geïnteresseerd?'
Hoe komt ze er op? Na meer
dan een half uur? Ik besluit haar op een muziekje te trakteren, zo
doen die helpdesks het ook. Ik leg m'n mobieltje naast de boxen van
m'n pc en jaag er een stukje hardrock door van ACDC. Ik weet het, het
is niet mooi van mij om dat arme schaap, die ook maar haar job doet,
zo de schrik op 't lijf te jagen. Maar ik troost me met de gedachte
dat ze misschien in haar vrije tijd lid is van de Hell's Angels of
een andere MC...
Het is stil en het blijft
stil. De boodschap is blijkbaar aangekomen...
Rinkelgerinkel...( drie
maal )...
Onbekend verschijnt er op
het schermpje..
' Hallo, spreek ik met
meneer X?'
' Ja, daar spreekt u niet
mee...'
' Ik bel u omdat u zich
ingeschreven hebt op onze site in verband met een overstap naar onze
voordelige elektriciteitstarieven. U hebt plots de inschrijving
afgebroken. Daarom bellen wij om u te helpen de inschrijving te
voltooien...'
Voor de tweede keer deze
dag word ik er stil van. Ze bellen me zelfs om te helpen met m'n
pc-problemen. Wat een service, denk ik dan. Er zijn nog goede zielen
die begaan zijn met het lot van het mensdom. Of zit er meer achter?
' En over welke tarieven
gaat het?'
' De voordeligste tarieven
van Eneco. Herinnert u zich dat nog?'
' Nee, ik heb een lichte
vorm van dementie die gepaard gaat met een terugkerende Alzheimer...'
' Oei, meneer, da's niet
zo rooskleurig...'
Beetje inspelen op m'n
gemoed, een teken van medeleven doet het altijd hé?
' Had u problemen met uw
pc? Ja, tegenwoordig moet je veel geduld hebben om een
inschrijvingsformulier in te kunnen vullen. U bent niet de enige
hoor, meneer. Maar wij hebben het probleem verholpen. Ik heb alleen
uw adres en geboortedatum nog nodig. Zodra ik deze gegevens heb, bent
u klant bij ons en geniet u van alle voordelen. De overstap van uw
huidige leverancier naar ons, doen we geheel kosteloos. U hoeft zelf
niets te doen...'
Prachtig toch? Geheel
kosteloos doen ze het. Klein detail, hij vergeet dat de wet hen
verplicht om geen kosten aan te rekenen voor een overstap...
' Ik moet dus niets
betalen als ik wil overstappen?'
' Nee, helemaal niet, wij
nemen de kosten graag voor onze rekening...'
' En ik die dacht dat de
wet voorschrijft om geen kosten aan te rekenen. Een mens kan toch
verkeerd ingelicht zijn hé?'
' Mag ik dan nu uw
gegevens vervolledigen? Uw adres en geboortedatum volstaan...'
' Nee, ik had geen
problemen met m'n pc. Ik heb de inschrijving afgebroken omdat ik
eerst aan prijsvergelijking wou doen...'
' Meneer, u hebt wel al
een verbintenis aan gegaan. Wij noemen dat een elektronische
verbintenis...'
' Meneer, u moet nu eens
goed luisteren. Een verbintenis kan er alleen maar zijn als er een
contract ondertekent is. Het feit dat ik inlichtingen zoek op uw
site, bestempel ik niet als een contract...'
' Dus meneer wil geen
contract met ons? Dat kan gevolgen hebben...'
' Bedreigt u me nu? Welke
gevolgen kan dat hebben? Gaat u me voor de rechtbank slepen? Ze
zullen er daar eens goed mee lachen. 't Is een beetje te gek om los
te lopen. Stel dat ik op een site van BMW of Mercedes ga kijken, dan
ben ik volgens uw logica verplicht om die te kopen? Wacht even, blijf
aan de lijn...'
Deze keer een stukje Frans
Bauer, met het toepasselijke liedje:' Heb je even de tijd?'
Na twee minuten is de
dreigende kerel spoorloos verdwenen....
Rinkelgerinkel ( drie maal
)...
Onbekend...Daar gaan we
weer en de dag is nog lang hé?
©GoNo
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage