Grootste scheepsramp in de geschiedenis.........
Ondergang:
Onder dreiging van het oprukkende Rode Leger kreeg de Wilhelm Gustloff de taak om vluchtelingen en gewonde Duitse soldaten uit Oost-Pruisen te evacueren naar de Duitse havenstad Kiel. Op 30 januari 1945 voer het schip uit, vanuit de haven van Gotenhafen (nu: Gdynia). Nog diezelfde avond werd het ontdekt door de Sovjet onderzeeboot S-13 die het schip op 30 kilometer voor de Oostzeekust tussen Wladyslawowo en Leba met drie torpedo's tot zinken bracht.
Hoeveel passagiers er aan boord waren is niet exact bekend. Naar schatting waren er in ieder geval 50% meer mensen aan boord dan het aantal waarvoor capaciteit in de reddingsboten beschikbaar was.
Als gevolg van de torpedo-explosies was er grote paniek aan boord. Veel mensen kwamen terecht in het koude water van de Oostzee. Met een watertemperatuur van omstreeks 4 graden en een luchttemperatuur van onder de min 10 waren de kansen op overleving gering. Slechts enkele reddingsboten werden met succes in het water neergelaten. De overlevenden werden opgepikt door Duitse schepen die zich in de nabijheid bevonden.
Van de naar schatting vijf- tot zevenduizend vluchtelingen en meer dan duizend soldaten en zeelieden aan boord overleefden slechts 1239 personen de ramp (volgens andere bronnen 966). De meest recente en geaccepteerde schatting gaat uit van ruim 9000 slachtoffers. Daarmee is de ondergang van de Wilhelm Gustloff de grootste scheepsramp in de geschiedenis, in termen van slachtoffers afkomstig van één vaartuig.
De locatie waar het schip zonk - 55º 07' noorderbreedte en 017º 41' oosterlengte - is een officieel oorlogsmonument en is verboden gebied voor duikers en scheepsbergers.
Men spreekt altijd over de ondergang van de Titanic, maar er zijn nog grotere scheepsrampen gebeurd.
GoNo
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage