GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

dinsdag 26 augustus 2008

GoNo's Klare Kijk op.........


Zo, de Olympische Spelen zitten er op. 't Zou gaan tijd worden, want ik begon stillekes aan een overdosis China te gaan lijden. Ik heb nog nooit zoveel China gezien als de laatste weken. 't Lijkt wel alsof er maar één land bestaat. China hier, China daar en China overal. Komt er nog bij dat als ik door de straten loop, ik de ene meeneem-chinees na de andere tegenkom. Teveel is trop en trop is teveel, zei een bekende saucissendraaier uit Brussel.
En wat heeft het opgeleverd voor ons Belgiekske ? Een paar medailles ? De enige gouden medaille is voor ene Tia Hellebaut, een ranke hoogspringster. Op de bijna honderd athleten, die we hebben afgevaardigd, een magere troost hé ? Vier jaar werken en toeleven naar wat het hoogtepunt moet zijn in hun sportieve carrière, en dan met lege handen thuis komen........
Maar ze hebben China gezien op onze kosten, want betaald met ons belastinggeld. We kunnen al beginnen met geld opzij te zetten om onze athleten naar Londen te sturen. Er worden nu volop analyses gemaakt over hoe het we de volgende keer moeten doen. Laat me niet lachen hé ? Ons land betekent niets op wereldvlak, niet in de sport en nog minder in de politiek. Voetballers hebben we al lang niet meer, judoka's ook niet meer en sedert Kim Clijsters en Justine Henin afgehaakt hebben, tennis ook al niet meer. Er rest ons alleen nog de wielersport. Waar we dankzij een handvol renners af en toe eens kunnen uitblinken.
Ik heb het al gezegd, de Olympische Spelen zijn één grote commercie, die tot doel hebben één bepaald land in de kijker te brengen. Een soort van Neckermann-brochure, als het ware.
En de sportieve prestaties dan ? Tja, die horen er bij hé ? Een zwemwonder die losjesweg 8 gouden medailles bijéén zwemt, moet kunnen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Maar of het een meerwaarde heeft voor de maatschappij, valt nog te bezien. Ik vermoed dat er nu een heleboel ouders hun kinderen met een handicap, zullen pushen om nog beter te doen dan Mark Phelps, ooit zogezegd gehandicapt en nu het achtste wereldwonder.
Tia heeft een gouden medaille, so what ? Proficiat, maar vertel me nu eens wat ze daarmee kan doen?
Welk nut heeft het om over een lat te springen ? Totaal geen nut. De lat in het dagelijkse leven ligt zodanig hoog, dat men er beter onderdoor kan lopen, dan te proberen er over te springen. Sporten is gezond. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Maar wat als de geest ongezond is en het lichaam gezond ? Bij mij is het andersom, alhoewel ik soms twijfel aan m'n gezond verstand, als ik zo eens rondom mij kijk......
God heeft de mens geschapen naar z'n evenbeeld en nergens lees ik in de bijbel dat we aan sport moeten doen of het moet zijn dat ze in de hemel ook Olympische Spelen organiseren. Gesponserd door de H.Drievuldigheid en Petrusbier? Of door “ Verboden vrucht” ? Met als hoofdsponsor alle trappistenbieren?
De enige sponsor die waarschijnlijk zal geweigerd worden is “ Duvel” om voor de hand liggende redenen.
Alhoewel: “ deelnemen is belangrijker dan winnen “. Of de Rode Duivels mee mogen doen in de hemel valt ook nog te bezien......
Maar de Spelen zijn voorbij, godzijdank. Koning Voetbal zit terug op z'n troon. Op naar m'n volgende overdosis. Voetbal hier, voetbal daar en voetbal overal. 'k Mag er niet aan denken......

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage