GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

donderdag 14 februari 2008

Valentijn.........



Valentijn, waar zou hij toch zijn........?



’t Is weer zover, na Halloween en andere nepfeestdagen, zitten we opgescheept met onze vriend Valentijn. Moet je weten dat Valentijn, in principe een priester was ergens ten velde in Rome. Verbond ooit twee geliefden in de echt, wat zeer tegen de zin was van de toenmalige Romeinse heerser. Valentijn werd opgepakt door de zedenpolitie
(jaja) en in de cel gegooid. Ze lieten er geen gras over groeien en me dunkt, dat hij ’s anderendaags al onthoofd werd. Keizer content, Valentijn ietske minder.......wegens hoofdpijn.
De legende wil, dat Valentijn, god hebbe z’n ziel, juist voor hij onthoofd zou worden een briefje naar buiten kon smokkelen met de gevleugelde woorden: “ Van je Valentijn”. Vandaar het Valentijnbriefje, dat nu vervangen is door een kaartje of een e-mailtje. Ik heb ooit eens op Valentijn een pot chrysanten aan m’n toenmalig liefje gegeven. Zoveel emotie heb ik de rest van m’n leven niet meer bij elkaar gezien. Wat liefde toch allemaal niet teweeg kan brengen hé? ’t Was nochtans zuiver symbolisch bedoelt. Ze kon er de gein en de lol niet van inzien, wat bij mij vragen deed oprijzen of ze wel bij me paste.......
Zoals ik al eerder zei: ik eer de levenden en niet de doden. Die hebben andere problemen aan hun dierbaar hoofd, dan te luisteren naar iemand die staat te treuren en te zeuren over hoe goed de overledene wel was. De overledene die zo goed was om z’n nageslacht op te zadelen met torenhoge schulden, die z’n begrafenis niet geregeld heeft wegens aanhoudend in de kroeg te zitten. Maar over de doden niets dan goed hé? Wat een hypocrisie, wat een gelul!
Maar we zitten nu opgescheept met onze Valentijn hé? ’t Gaat de weg op zoals met al die feestdagen. Een overdaad in de etalages, die je moeten aanzetten tot kopen en blijven kopen. Om kotsmisselijk van te worden. Zouden mensen die de hongerdood aan het sterven zijn, elkaar ook een Valentijnskaartje geven? En zo ja, wat staat er dan op?
“M’n liefste graatmagere schat
je hebt ooit beter dagen gehad
ik wens je wat water en brood
oeps, je bent al twee dagen dood.....”

En wij, de grootkapitalisten, geven elkaar kadootjes en gaan eens lekker eten, verklaren elkaar de eeuwige liefde, gaan met elkaar naar bed. ’t Was heerlijk schat, slaapwel en droom zacht......

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage