GoNo's Gedichten & Verhalenhoek

De hersenspinsels van een zelf- en door anderen verklaarde dichter/schrijver.

zaterdag 9 februari 2008

Vertel me eens.........

Vertel me eens.........

De natuur weet zich geen raad niet meer. De zon schijnt vollen bak op m’n balkon en ’t is er 28°. Na twee minuten in de zon, was ik zo duizelig als een vlieg op een ventilator. ’t Zal wel aan die pillen liggen. ’t Was een prachtig weertje om een fikse wandeling te maken, maar ’t is mij niet gegund. Binnen blijven is de boodschap. Om hart en nieren op te vreten hé?
’t Is de verjaardag van m’n kleinzoontje Yoran en ik kan er niet heen gaan. Een feestje zonder zijne bompa, op wat trekt dat nu hé? ‘k Troost me met te zeggen dat er nog verjaardagen genoeg komen.
Benny Neymans is de enige homo, die niet aan aids maar aan kanker gestorven is.
Hij was amper een paar jaar ouder dan ik, ze sneuvelen met bosjes tegelijk.
‘k Heb hem nog gekend, toen hij na een concert in de Elisabethzaal, pinten kwam drinken in “Den Duvel”. Hij was met z’n vriendje van één nacht, een jong Marokkaantje. Hij viel op jonge, bruine mannekes die hij oppikte aan de Stenenbrug in Borgerhout.
‘k Moet zeggen dat hij voor een Hollander, op gene frank keek en de ene tournée generale na de andere gaf. Hij was gelukkig die avond en iedereen moest mee gelukkig zijn. Ik was ook gelukkig want m’n kassa tikte aardig aan. Ik werkte toen nog voor 1000 fr fixe en 15% overkas. Kunt ge nagaan hoe wij moesten werken om aan een degelijk loon te geraken hé? Maar ik kon niet klagen, ik had gekozen voor de nacht en dat bracht serieus wat op om van te leven. Toen was er geen sprake van crisis in de horeca en moesten ze toen op het “Coninckspleintje” een rookverbod ingesteld hebben, we lieten die politiekers ter plaatse onze sigaretten opeten.
’t Waren mooie tijden, maar ’t duurde niet lang. De Chilenen begonnen cafés op te kopen, de Albanezen gingen zich moeien en toen gingen de Russen er nog een schepke boven op doen.
De junkies vonden de weg naar ons en de omgeving werd herschapen in één grote hoerenkeet. De Vlaamse meisjes zagen we verdwijnen en in de plaats kwamen er Oosteuropeanen, Aziaten en negerinnen. Op iedere hoek stonden ze met vijf of zes de mannen te lokken. Voor amper 200 fr kon je er ééntje uitkiezen om mee naar bed te gaan. Met of zonder condoom. De markt was kapot en het clienteel bleef weg uit deze buurt.De ene café, bistrot en wat er zoals aan uitzuiperskoten bestonden, sloten de deuren. En Bobke Cools, kent ge hem nog? Bobke Cools zag dat het goed was en zweeg. Toen ze ook de schoolgaande jeugd van het Atheneum lastig begonnen te vallen, was de maat vol en besloot de arm der wet genadeloos op te treden. ‘k Moet zeggen, ze zijn er volledig in geslaagd. Het Rode Plein bestaat al lang niet meer en de prostituees hebben hun valiezen gepakt naar voorbehouden vitrinekes.
De Chinezen zitten nog altijd in hun Chinatown, in de Van Wezenbeeckstraat. De Joden aan den overkant van ’t Astridplein richting Pelikaanstraat. De Marokkanen zitten in de Gemeentestraat tot aan de Stenenbrug. En de Belgen, die wonen zowat overal, waar ze nog getolereerd worden hé? Ge ziet Antwerpen is schoon verdeeld, voor elk wat wils en nog komen we niet overéén hé? ‘k Snap het soms niet, moest iedereen wat water in zijne wijn doen en de godsdiensten er buiten laten, dan zou ’t leven een pak schoner en gemakkelijker zijn. Maar schijnbaar kan en mag dit niet.
Op WMH werken er 25 verschillende nationaliteiten en er is nooit ruzie. Moslims,een halve boedhist, christenen, allemaal werken ze onder dezelfde vlag, die van WMH. Waarom is het buiten WMH ook zo niet? Kan iemand mij dat zeggen?

©GoNo

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage